سگ اشپیتز – اطلاعات و راهنمای کامل نژاد اشپیتز

سگ اشپیتز، یک نژاد نبوده، بلکه گونه‌ای از چند نژاد از قبیل: آلمانی، ژاپنی، تریر، کراس، شیتزو و… است. این سگ، بسیار باهوش، شجاع و شاداب می‌باشند. بهترین زمان تربیت و آموزش آن‌ها دوران کودکی بوده و هرگز نباید برای تنبیه او از خشونت و برخورد فیزیکی استفاده کنید. سگ اشپیتز معمولا در رنگ‌های طلایی، قهوه ای، طوسی، سفید، مشکی، نارنجی و کرم یافت می‌شود.

معرفی کامل سگ نژاد اشپیتز
معرفی کامل سگ نژاد اشپیتز

آشنایی با سگ اشپیتز

پت شاپ آتاپت: سگ اشپیتز (Spitz Dog Breeds)، یکی از محبوب‌ترین گونه‌های سگ خانگی، در ایران و سراسر دنیا می‌باشد. در واقع، اشپیتز به تنهایی یک نژاد نبوده و یک مجموعه از چند نژاد می‌باشد، همچون: اشپیتز آلمانی، اشپیتز ژاپنی و…. بسیاری از کارشناسان معتقدند که، اشپیتز اصیل، حاصل جفت گیری سگ‌ها با گرگ‌ها می‌باشد. چرا که، خصوصیات ظاهری این دو شباهت زیادی به یکدیگر دارد. اما، با این وجود هنوز ریشه‌ی اصلی اشپیتز مشخص نمی‌باشد و اغلب سگ‌های اشپیتز که امروز می‌بینیم، متعلق به نواحی سردسیر و قطبی مثل ساموید (Samoyed) می‌باشند؛ که در گذشته به وسیله‌ی دزدان دریایی، وارد قاره اروپا شده اند.

مشخصات ظاهری سگ اشپیتز

سگ اشپیتز، اندام کوچکی داشته و پوزه‌ی او تقریبا کشیده است. گوش‌هایی ایستاده، چشم‌هایی کوچک و بادامی و سری مثلثی شکل دارد. از این رو، بسیار به گرگ و روباه شبیه است. پوشش مویی این حیوان، متراکم بوده و یک لایه پوست ضخیم و پنبه مانند، با موهایی کوتاه‌تر در زیر پوشش موییِ اصلی بدن او قرار گرفته است. به همین دلیل، برای زندگی در مناطق سردسیر بسیار مناسب می‌باشد. دُم سگ اشپیتز، پشمالو بوده و به صورت منحنی روی کمر حیوان قرار می‌گیرد.

سگ اشپیتز، به سگ اسکیمو نیز شباهت دارد. به طوری که، اگر سفید رنگ باشد، بعضا تشخیص این دو دشوار خواهد بود. این سگ علاوه بر رنگ سفید، به طور معمول در رنگ‌های طلایی، قهوه ای، طوسی، سفید، مشکی، نارنجی و کرم هم یافت می‌شود.

میانگین قد سگ‌های اشپیتز، که از آن‌ها تحت عنوان سگ‌ مینیاتوری یاد می‌شود، ۲۵ الی ۲۸ سانتی متر بوده و دارای وزنی در حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم (ماکزیمم ۱۰ کیلوگرم) می‌باشند. اما، برخی از اشپیتز

های غول پیکر با قد ۴۰ الی ۴۲ سانتی متر هم قابل مشاهده هستند و وزن آن‌ها در بازه ۱۷ الی ۱۸ کیلوگرم می‌باشد.

حتما ببینید : آموزش تربیت سگ

مشخصات ظاهری سگ اشپیتز
مشخصات ظاهری سگ اشپیتز

خصوصیات اخلاقی و تربیتی سگ اشپیتز

سگ اشپیتز، به طور عمده حیوانی بسیار سرگرم کننده، شاداب، اجتماعی، با نشاط، سرزنده، خوشحال و فوق العاده باهوش و کنجکاو می‌باشد. او بسیار به جلب توجه کردن علاقه دارد و همواره در صدد جلب رضایت و توجه صاحب خود می‌باشد. همچنین، علاقه‌ی بسیار زیادی به ایستادن بر روی دو پای عقبی خود دارد و به این صورت خودنمایی می‌کند.

یکی دیگر از خصوصیات رفتاری این سگ، نشان دادن عکس العمل به هرگونه عامل خارجی می‌باشد. به طوری که، با دیدن حیوان و یا هر انسان غریبه فورا شروع به پارس کردن و زوزه کشیدن می‌کند. که این مسئله اگر کنترل نشود، موجب نارضایتی همسایه‌ها و کلافه شدن صاحب سگ خواهد بود.

اگر نظریه‌ی دو رگه بودن سگ اشپیتز، را صحیح تلقی کنیم؛ می‌توانیم خاستگاه روحیه‌ی استقلال طلب، سلطه‌گر و شکاک این سگ را به گرگ‌ها نسبت دهیم. البته این خصوصیات، بیشتر در نژاد آکیتا و چاوچاوِ اشپیتزها مشاهده می‌شود. اما کم و بیش همه‌ی آن‌ها جسور، شجاع و با اعتماد به نفس هستند. در نتیجه، بهترین زمان برای تربیت آن‌ها، در دوران کودکی می‌باشد. زیرا تنها زمانی از صاحب خود فرمان خواهند برد، که از زمان تولدشان، انسان‌ها را برتر از خود بدانند، در غیر این صورت آموزش او کمی دشوار و زمانبر خواهد بود. در نظر داشته باشید، که تفاوت شخصیت، در حیوانات هم وجود دارد. بنابراین، به هنگام خرید سگ اشپیتز، دقت نمایید تا حیوان، پرخاشگر و یا عصبی نباشد. در غیر این صورت، کار شما بسیار سخت خواهد شد.

خصوصیات اخلاقی و تربیتی سگ اشپیتز
خصوصیات اخلاقی و تربیتی سگ اشپیتز

زمان مناسب برای تربیت سگ اشپیتز

یکی از مهمترین مواردی که حتما باید به آن توجه نمود، این است که این سگ‌ها حتما می‌بایست تا ۲ ماه پس از تولد پیش مادر خود بمانند و از شیر او تغذیه کنند؛ بعد از دو ماه می‌توان آن‌ها را از شیر گرفت و به عنوان یک حیوان خانگیِ مستقل از مادر، به منزل آورد. در همان روز اول، که توله سگ اشپیتز قدم به محل زندگی جدید خود می‌گذارد، می‌بایست تربیت او را آغاز نمایید. این گونه از سگ ها، به خصوص اشپیتزهای ژاپنی همچون کودک انسان، از رفتار انسان‌ها بسیار تاثیر می‌پذیرند. اما، نژاد اشپیتز فنلاندی سرکش و لجباز می‌باشد. در نتیجه، برای تربیت او باید بسیار صبور و شکیبا باشید.

شاید باور این موضوع کمی برایتان سخت باشد. اما، لحن صحبت شما، به طور مستقیم بر روی تربیت سگ اشپیتز اثر می‌گذارد. زمانی که قصد آموزش او را دارید، می‌توانید با دستوراتی ساده همچون: بنشین، بخواب، بیا، بلند شو، بمون، برو و… شروع کنید.

زمانی که، کار مورد نظر را درست انجام داد، با لحنی مهربان او را مورد تشویق قرار داده و برای مثال به عنوان جایزه، تکه‌ای از غذایی که دوست دارد به او بدهید و یا سر او را نوازش کنید. تایید و لحن ملایم شما، سگ را تشویق به فرمانبرداری می‌کند. در مقابل، اگر توله سگ شما، کاری خطا و نادرست انجام داد، هرگز اقدام به تنبیه فیزیکی و یا تندخویی با او نکنید. بهترین راه حل برای این شرایط، بی‌محلی شما نسبت به حیوان می‌باشد. پشتتان را به او کنید و یا نگاهش نکنید. این بی‌توجهی، سگ اشپیتز را متوجه کار نادرستش می‌کند.

در نتیجه، از آن فعالیت دست می‌کشد تا مجددا مهر و رضایت شما را جلب نماید. در نظر داشته باشید، که بسیار مهم است بعد از هر کار درست، فورا جایزه‌ی تشویقی سگ را به او بدهید. زیرا، بدین وسیله ارتباط این دو را (کار خوب = جایزه) به خوبی درک خواهد نمود.

از جالب‌ترین نکات اخلاقیِ سگ اشپیتز روحیه‌ی تنوع طلب او می‌باشد. از این روی، فورا از کارهای تکراری و یکنواخت، خسته و ناامید می‌شود. با این وجود، مراقب حفظ تنوع در تمرینات او باشید و زمان هر جلسه را بین ۵ تا ۱۵ دقیقه در نظر بگیرید، تا کلافه و عصبی نشود. این مهم است که، در جهت ارتقا کیفیت جلسات آموزشی حیوان بکوشید. بدین معنا که، او را به جایی آرام و ساکت ببرید، تلویزیون را خاموش کنید و به طور کلی، هر گونه عامل پرت شدن حواس را، از او دور کنید. این سگ بازیگوش، بسیار هوشیار بوده و با کوچکترین صدا و یا تصویری تمرکزش را از دست می‌دهد.

اشپیتز روباهی

سگ اشپیتز و پارس‌های بی‌موقع

همانطور که گفتیم، از خصوصیات بارز سگ اشپیتز، سر و صدا و پارس کردن هایِ او می‌باشد؛ که این اتفاق، ممکن است در موقعیت‌های نا به جایی رخ دهد. برای جلوگیری از این اتفاق به طور معمول دو راه حل وجود دارد:

اولین راه حل این است که، اگر سگ شما نسبت به صداهایی همچون صدای زنگِ درب و یا تلفن واکنش نشان می‌دهد و شروع به پارس کردن می‌کند؛ توصیه می‌کنیم، همواره او را در معرض این صدا قرار دهید و در این موقعیت ها، به او دستور دهید تا پارس کند. زمانی که این کار را انجام داد، بلافاصله به او پاداش دهید. در نتیجه سگ شما خواهد آموخت که باید با دستور شما پارس کند. از طرفی، با جمع شدن حواسش به شما، از سر و صدای بی‌رویه او جلوگیری به عمل می‌آید.

دومین راه این است که هنگامی که اشپیتز شما در حال پارس کردن و زوزه کشیدن است، دانه‌ی غذا و یا خوراکی مورد علاقه‌ی او را به بینی‌اش نزدیک نمایید. در این هنگام، او سرگرم بوییدن می‌شود و سر و صدا کردن را متوقف می‌کند. و این درست زمانی می‌باشد که، شما باید حیوان را با لحنی مهربان تشویق نموده و جایزه‌اش را به او بدهید. بعد از چندبار تکرار این کار، به اصطلاح سگ شما شرطی شده و می‌آموزد که برای اخذ تشویق و رضایت شما باید ساکت بماند.

با اعمال این دو راه، سگ اشپیتز یاد می‌گیرد تا مطیع شما باشد و به صورت خودسرانه شروع به سر و صدایِ بی‌موقع و آزاردهنده نکند.

عکس سگ اشپیتز

آموزش اصول دستشویی رفتن به سگ اشپیتز

آموزش دستشویی سگ، درست مثل آموزش آن به بچه‌ها نیازمند صبر و حوصله‌ی بسیار زیادی می‌باشد و اگر اطلاعاتی در این موضوع ندارید حتما از یک مربی سگ کمک بگیرید. به خصوص اگر سگ شما از گونه‌ی اشپیتز باشد، احتمالا این کار اندکی دشوارتر خواهد بود. اشپیتزهای غول پیکر، بیشتر علاقه دارند تا بیرون از منزل دستشویی کنند. در نتیجه، سگ‌های اشپیتز مینیاتوری برای انجام این کار در محیط منزل، پتانسیل آموزش پذیری بیشتری دارند.

حال تصمیم با شماست، که مایل هستید سگ خود را بیرون از منزل به دستشویی ببرید و یا در منزل این کار را انجام دهید. اما، پیش از آن می‌بایست با توجه به رفتار سگ خود، تشخیص دهید که او چه زمانی نیاز به دستشویی دارد. توله سگ اشپیتز، به طور عمده بعد از بیدار شدن، بازی کردن، غذا خوردن و پیش از خواب به دستشویی احتیاج پیدا می‌کند. همچنین، توله‌ها ماکزیمم دو ساعت قادر به نگه داشتن خود هستند.

یک مکان مشخص برای دستشویی کردن سگ خود در نظر بگیرید، تا هر زمان که احتیاج به دستشویی داشت (با توجه به زبان بدن حیوان)، او را به آن محل ببرید. سپس با تشویق و لحنی خوش از او با کلماتی مانند: برو دستشویی، جیش کن، آفرین و… بخواهید کارش را انجام دهد. بعد از پایان کار، او را تشویق نمایید و نوازش کنید.

سگ اشپیتز، اصولا در جای خواب خود دستشویی نمی‌کند. در نتیجه، می‌توانید از قفس یا خانه‌ی سگ استفاده نمایید؛ به طوری که درب آن را قفل نموده، تا به سگ خود یاد بدهید، دستشویی‌اش را نگه دارد. در نظر داشته باشید، این کار صرفا جنبه‌ی آموزشی دارد و هرگز نباید تا حدی پیش بروید که سگ اذیت شود و یا تحت فشار قرار گیرد. چرا که، در این صورت نتیجه‌ی عکس دریافت خواهید نمود.

توصیه می‌کنیم، تا زمانی که حیوان اصول دستشویی در یک مکان واحد را فرا نگرفته است؛ اجازه ندهید، در فضای منزل آزاد باشد. چرا که، این موضوع موجب ایجاد تنش و استرس برای شما و متقابلا سگ شما خواهد بود. با کمی صبر، حوصله و مطالعه راجع به این حیواناتِ مهربان، می‌توانید یک زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر داشته باشید.

مشکلات نژاد اشپیتز

نکاتی که پیش از خرید سگ اشپیتز باید بدانید

نگهداری سگ اشپیتز، قطعا کار آسانی نمی‌باشد و نیازمندِ اختصاص زمان، شکیبایی و علاقه می‌باشد. سگ اشپیتز، به خصوص گونه‌ی مینیاتوری آن، دارای روحیه‌ی وابستگی می‌باشد. در نتیجه، اگر ساعات زیادی از صاحب خود دور بماند، دچار استرس و اضطراب جدایی می‌شود. در نتیجه، اگر شاغل هستید و یا نمی‌تواند با او وقت بگذرانید، توصیه می‌کنیم اقدام به خرید آن نکنید. چرا که، عوارض این جدایی ها، رفته رفته در سگ نهادینه شده و موجب اختلالات رفتاری او در آینده می‌گردد.

سگ اشپیتز، پوشش موییِ بلندی دارد. به همین خاطر، موهای او می‌بایست هر دو الی سه روز یک بار شانه شود و تقریبا هر دو ماه یک بار سگ حمام شود. چرا که، به طور کلی سگ‌ها مانند انسان‌ها عرق نمی‌کنند. غدد عرق آن‌ها در میان پنجه‌هایشان می‌باشد. به همین دلیل، توجه به نظافت این قسمت بسیار حائز اهمیت می‌باشد. از طرفی، برای پیشگیری از خرابی دندان ها، توصیه می‌شود حتما هر دو الی سه روز یکبار دندان‌های او را مسواک بزنید.

نکته‌ی دیگری که در رابطه با این حیوان بازیگوش و جذاب وجود دارد، توجه به تغذیه‌ی او می‌باشد. صاحب سگ باید کاملا مراقب عادات و رژیم غذایی سگ خود باشد. وگرنه، سگ نیز همچون انسان‌ها دچار بیماری‌هایی از قبیل: فشار خون، دیابت، افسردگی و یا اضافه وزن می‌شود. با این تفاوت که، پروسه‌ی ابتلا به این معضلات، در سگ‌ها بسیار سریع‌تر از انسان‌ها می‌باشد.

برای مثال، مواد قندی قاتل جان سگ‌ها می‌باشد. به طوری که، موجب افت قند خون آن‌ها، افزایش ترشح انسولین و متعاقبا از کار افتادن کبدشان می‌شود. و یا غذا خوردن بیش از حد، باعث بروز چاقی در حیوان می‌شود، که با توجه به جثه‌ی کوچک سگ اشپیتز، استخوان و مفاصل او تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند. این تنها چند نمونه از نتایج تغذیه‌ی غیر اصولی این حیوانات است. بنابراین، پیش از خرید سگ اشپیتز، باید کاملا به اصول رژیم غذایی او آگاه باشید، که نه سگ و نه خودتان را دچار دردسر نکنید.

سگ اشپیتز، حیوانی بازیگوش و چابک می‌باشد. شما هر روز باید وقت صرف کنید، و او را به گردش و پیاده روی ببرید؛ تا بدین وسیله انرژی خود را تخلیه کند. از طرفی هرگز نباید به هنگام بیرون بردنِ او، قلاده را فراموش کنید. این نکته، بیش از حد تصور حائز اهمیت می‌باشد. چرا که، این گونه از سگ، هر اندازه هم که مطیع و فرمانبردار صاحب خود باشد، بازهم کنجکاوی‌های خاص خود را دارد و امکان دارد، یک موجود کوچکتر همچون موش و یا گربه حواس او را پرت کند. در نتیجه، به دنبال آن‌ها می‌رود. این به معنای خطر گم شدن سگ اشپیتز می‌باشد. همچنین، در نظر داشته باشید، ممکن است افرادی مثل شما، دوستدار سگ‌ها نباشند و یا فوبیای سگ داشته باشند. بنابراین، سهل انگاری در استفاده از قلاده امری بسیار نادرست و خطرناک می‌باشد.

از دیگر فاکتورهایی که نه تنها پیش از خرید سگ اشپیتز، بلکه قبل از خرید هرگونه سگ خانگی باید بدانید، عقیم کردن او می‌باشد. این یک مسئله‌ی بسیار جدی بوده و اگر از آن غافل شوید، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. یکی از رفتارهای طبیعی سگ نر، این است که به هر مکان جدیدی که وارد می‌شود، آنجا را با ادرار کردن علامت‌گذاری می‌کند. بنابراین، باید همواره حواستان باشد، که به وسیله‌ی آموزش صحیح از این رفتار  جلوگیری نمایید.

اشپیتز مینیاتوری

آیا سگ اشپیتز برای کودکان خطری دارد؟

سگ اشپیتز، به طور کلی با افراد بزرگسال، بهتر می‌تواند ارتباط برقرار کند. اما، با کودکان نیز رفتار خوبی دارد و می‌تواند با آن‌ها همبازی شود. در نظر داشته باشید، به هنگام بازی کردن سگ و کودک، همواره نظارت و توجه صاحب سگ لازم می‌باشد. چرا که، هر دو جثه‌ی کوچکی داشته و این امکان وجود دارد که ناخواسته به یکدیگر آسیب برسانند. از طرف دیگر، باید این موضوع را در نظر داشته باشید، که اشپیتز به عنوان یک سگ مهرطلب، مایل نیست تا صاحب خود را با دیگری تقسیم کند. در نتیجه، از توجه بیش از اندازه به کودک (در برابر سگ اشپیتز) خودداری نمایید تا سگ دچار استرس و تنش نگردد.

انواع سگ اشپیتز

همانطور که در ابتدای این مقاله بیان کردیم، سگ اشپیتز، یک نژاد نبوده و یک گونه از چند نژاد سگ می‌باشد. در نتیجه، مطابق با تحقیقات گسترده و آزمایشات ژنتیکیِ متعددی، سگ‌های اشپیتز در انواع مختلفی دسته‌بندی شده اند، که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهید شد.

اشپیتز آلمانی: سگ اشپیتز آلمانی، معروف‌ترین نژاد این گونه می‌باشد. سگی آموزش‌پذیر و مهربان، که از انرژی بالایی برخوردار است. از این رو، همواره به گردش و پیاده روی علاقمند است. اشپیتز آلمانی، به سرعت به صاحب خود وابسته می‌شود و در حضور غریبه ها، حس خوشایندی ندارد.

اشپیتز ژاپنی: اشپیتز ژاپنی، اصالتا اهل ژاپن بوده و یک عضو کوچک از اشپیتزها می‌باشد. این سگ سفید رنگ، دارای چشمانی تیره و گوش‌هایی کوچک و مثلثی می‌باشد. اشپیتز ژاپنی، بسیار وفادار، صبور و باهوش است  و کاراکتری مشابه سگ نگهبان دارد.

اشپیتز تریر: اشپیتز تریر، نژادی محبوب و دوست داشتنی می‌باشد و از آمیزش دو نژاد تریر و اشپیتز حاصل شده است. از ویژگی‌های اخلاقی بارز در این حیوان، می‌توان به گاز گرفتن اشاره داشت. از این رو، برای اصلاح این رفتار نیاز به آموزش دارد.

اشپیتز کراس: اشپیتز کراس نیز، مانند اشپیتز تریر دورگه بوده و از آمیزش با نژادهای دیگر قدم به دنیای سگ‌ها گذاشته است. در نتیجه، نمی‌توان او را یک نژاد اصیل به شمار آورد.

اشپیتز شیتزو: اشپیتز شیتزو، سگی بانمک و مهربان می‌باشد، که برای زندگی در آپارتمان، یک گزینه‌ی ایده آل به شمار می‌آید. این سگ حاصل جفتگیری سگ اشپیتز و سگ شیتزو است.

اشپیتز لاندهوند نروژی: این نژاد از سگ‌های اشپیتز، سگی عجیب و در عین حال دوست داشتنی می‌باشد، که دارای ۶ انگشت بوده و قادر است برای محافظت از کانال‌های گوش، گوش خود را ببندد. این سگ گزینه‌ای مناسب برای نگهداری در آپارتمان نمی‌باشد و در گروه سگ‌های کاری دسته‌بندی می‌شود.

بیماری‌های رایج سگ اشپیتز

سگ اشپیتز، به طور معمول گونه‌ای سالم می‌باشد و درگیر اختلالات خاصی نیست. اما، به هر ترتیب، امکان این وجود دارد که به دلایل مختلفی دچار برخی از بیماری‌ها شود. از این رو، با کسب اطلاعات راجع به بیماری‌های او، می‌توانید به سرعت علائم را تشخیص داده و در جهت معالجه و یا کنترل علائم بیماری‌ها بکوشید.

دیسپلازی مفصل ران: برخی از سگ‌های اشپیتز، به طور مادرزادی درگیر این بیماری می‌شوند. به طوری که اتصال میان استخوان و مفصل ران آن‌ها به خوبی برقرار نشده و سگ از درد دو پای عقب و یا لگن رنج خواهد برد. متاسفانه، این بیماری هیچ گونه علائم واضحی ندارد و در آینده منجر به ورم مفاصل می‌گردد. اما، اگر به طور مرتب سگ خود را به چکاب ببرید، در صورت تشخیص این بیماری، غربالگری اشعه ایکس، راهی برای درمان می‌باشد.

بیماری صرع: برخی از سگ‌های شیتزو، به بیماری صرع مبتلا می‌شوند. این بیماری می‌تواند موروثی باشد و یا به دلایل دیگر بروز پیدا کند. برای این بیماری راه درمانی وجود ندارد. اما، با تشخیص به موقع و مصرف دارو، می‌توان آن را کنترل نمود.

عفونت گوش: سگ اشپیتز، هم مثل دیگر سگ‌ها در معرض عفونت گوش قرار دارد. اگر شاهد علائمی مانند: ترشحات غیر معمول گوش، حرکت‌های چشمی غیر عادی، تکان دادن و چرخاندن سر و یاعدم حفظ تعادل در سگ خود بودید، فورا او را نزد دامپزشک ببرید. در صورت سهل انگاری وعدم درمان به موقع، امکان دارد گوش حیوان نیاز به جراحی پیدا کند.

در رفتن کشکک زانو: این سگ بازیگوش، به دلیل داشتن جثه‌ای کوچک و انرژی بالا، امکان دارد دچار در رفتگی کشکک یا به عبارتی کاسه‌ی زانو گردد. این اتفاق، به طور عمده در پاهای عقبی حیوان رخ می‌دهد و درد بسیار طاقت فرسایی دارد. در نتیجه، می‌بایست فورا تحت درمان و یا جراحی قرار بگیرد. زیرا، در صورت بی‌توجهی به این مسئله، احتمال فلج شدن سگ وجود دارد.

4/5 - (103 امتیاز)

2 دیدگاه برای “سگ اشپیتز – اطلاعات و راهنمای کامل نژاد اشپیتز

  1. صدف گفته:

    سلام ممنونم بابت عطلاعات خیلی بد دردم خورد ممنونم🙏🙏🙏🙏🙏

  2. سدیدی گفته:

    سلام توله هشت ماه اشپتزنرواکسن زده وشناسنامه دارفروشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *