سگ شولویتز کوینتلی یا (سگ بی‌موی مکزیکی) Xoloitzcuintli

پت شاپ آتاپت: نژاد سگ شولویتز کوینتلی (سگ بی‌موی مکزیکی) Xoloitzcuintli – که گاهی اوقات بی‌مو مکزیکی یا فقط Xolo نامیده می‌شود – ممکن است از اولین سگ‌هایی باشد که در قاره آمریکای شمالی پنجه گذاشتند.

سگ شولویتز کوینتلی یا (سگ بی‌موی مکزیکی) Xoloitzcuintli

اگرچه این سگ‌های اصیل نسبتاً کمیاب هستند، اما ممکن است آن‌ها را در پناهگاه‌ها و امداد و نجات پیدا کنید. به یاد داشته باشید که بپذیرید! اگر می‌خواهید یکی از این سگ‌ها را به خانه بیاورید، خرید نکنید.

در زادگاهشان مکزیک و آمریکای مرکزی، آن‌ها «پزشکان» محبوبی بودند – گرمای ناشی از بدنشان باعث آرامش افراد مبتلا به آرتریت و سایر بیماری‌ها می‌شد. مردم هنوز هم دوست دارند با آن‌ها در آغوش بگیرند!

  • گروه نژاد سگ: سگ‌های همراه
  • ارتفاع: ۱ پا، ۶ اینچ تا ۱ پا، قد ۱۱ اینچ در شانه
  • وزن: ۱۰ تا ۵۰ پوند
  • طول عمر: ۱۴ تا ۲۰ سال

اطلاعات بیشتر درباره نژاد سگ شولویتز کوینتلی Xoloitzcuintli

شولویتز کوینتلی (سگ بی‌موی مکزیکی) ممکن است ظاهر جذابی برای همه نداشته باشد. ابروهای چروکیده، چشم‌های نازک، گوش‌های ماهواره‌ای، موهاوکی که بالای سر را به دو نیم می‌کند، و دمی موش‌مانند، بدون توجه به بدن اکثراً بدون مو، از Xolo سگی می‌سازد که جذابیت جهانی را ندارد. سگ شکاری طلایی رنگ دورگه. خوب، به جز افرادی که به تفاوت‌هایی که باعث متمایز شدن این سگ‌ها از سگ‌های دیگر می‌شود، اهمیت می‌دهند.

اما با دقت بیشتری نگاه کنید، سگی لاغر، محکم و عضلانی را خواهید دید که اندکی بلندتر از قدش است. یک جمجمه گوه‌ای شکل به تدریج به پوزه مخروطی می‌شود. بیان سگی باهوش و سرزنده است که وقتی حواسش به چیزی متمرکز می‌شود، ابرویش چروک می‌شود.

رنگ چشم‌های بادامی شکل از زرد تا مشکی متغیر است. گوش‌های بزرگ که به حالت ایستاده قرار می‌گیرند، بافت ظریف و ظریفی دارند. توله سگ‌ها ممکن است بدن چروکیده‌ای داشته باشند، اما با رشد آن‌ها در پوست بدن آن‌ها صاف می‌شود. پاها شبکه‌ای هستند و دم آن بلند و ظریف است.

Xolo مزایایی دارد که ممکن است با ظاهر غیرمعمول آن‌ها پنهان بماند. آن‌ها در سه اندازه – کوچک، متوسط ​​و بزرگ – و دارای شخصیت آرام و نیاز به ورزش متوسط ​​هستند. این سگی است که شما را از پا در نمی‌آورد. با این حال، این واقعیت باقی است که Xolo یک نژاد بدوی است که میل به تعقیب حیوانات دیگر، از جمله گربه همسایه، و طبیعتی قاطع و محافظ دارد. به عبارت دیگر، آن‌ها می‌توانند شکارچی، لجباز و تمایل به گاز گرفتن باشند، اگر فکر می‌کنند انسانشان در خطر است، بعداً سؤال بپرسند.

ممکن است فکر کنید که بدن طاس Xolo آن‌ها را ضد حساسیت می‌کند، اما بی‌مو بودن به تنهایی به این معنی نیست که آن‌ها شما را وادار به خفگی و عطسه نمی‌کنند. آن‌ها ممکن است کمتر بر افراد مبتلا به آلرژی تأثیر بگذارند، اما همچنان شوره، بزاق و ادرار تولید می‌کنند که همگی حامل آلرژن هستند. مطمئن شوید که قبل از پذیرش با چندین Xolo ملاقات کرده‌اید تا مطمئن شوید که به آن‌ها واکنشی نشان نمی‌دهید.

Xolo سگی نیست که به راحتی بتوان آن را به خانه بازگرداند، اگر تصمیم بگیرید که برای شما مناسب نیست. همه سگی با ظاهر غیرعادی نمی‌خواهند. اما اگر از ایده داشتن یک بطری آب گرم زنده با شهرت برای لمس شفابخش و ابزاری برای دور کردن ارواح شیطانی خوشتان می‌آید، Xolo ممکن است سگ شما باشد.

ویژگی های برجسته سگ بی‌موی مکزیکی

شولویتز کوینتلی در سه اندازه مختلف وجود دارد، بنابراین این نژاد با هر نوع خانه سازگار است.

شولویتز کوینتلی که بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است، به نام بی‌مو مکزیکی نیز شناخته می‌شود.

گمان می‌رود قدمت شولویتز کوینتلی مربوط به تمدن‌های پیش از کلمبیاست.

اگرچه آن‌ها به عنوان یک نژاد بدون مو شناخته می‌شوند، شولویتز کوینتلی در انواع پوشش دار نیز عرضه می‌شود.

بدن شولویتز کوینتلی کمی بلندتر از ارتفاع آن است.

شولویتز کوینتلی علاوه بر اینکه یک همراه عالی است، یک نگهبان محافظ نیز می‌باشد.

فقدان مو خز عایق شولویتز کوینتلیباعث می‌شود در لمس آن‌ها احساس گرما کنند، حتی اگر دمای بدن آن‌ها بالاتر از دمای سایر سگ‌ها نباشد.

Xolo در سال ۲۰۱۱ به عنوان عضوی از گروه Non-Sporting توسط کلوپ کنل آمریکا شناخته شد.

کمتر از ۱۰۰۰ Xolo در ایالات متحده وجود دارد که تقریباً ۳۰۰۰۰ در سراسر جهان وجود دارد.

شولویتز کوینتلی ضد حساسیت نیست، اگرچه بدن بدون مو آن‌ها ممکن است کمتر باعث ایجاد آلرژی در افراد مستعد شود.

Xolo می‌تواند طعمه قوی داشته باشد و احتمالاً حیوانات دیگر را تعقیب می‌کند.

تاریخچه نژاد سگ شولویتز کوینتلی Xoloitzcuintli

بر خلاف سگ‌هایی که با تلاقی یا اختلاط دو یا چند نژاد ایجاد شده اند، Xolo یک نژاد طبیعی در نظر گرفته می‌شود که احتمالاً نتیجه یک جهش ژنتیکی خود به خود است. برای قرن‌ها، این نژاد توسط انتخاب طبیعی شکل می‌گرفت، نه با دستکاری انسان.

شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که اجداد زولو سگ‌هایی بودند که با مردم مهاجر در سراسر خشکی برینگ – که اکنون زیر آب رفته‌اند – از آسیا تا دنیای جدید همراهی می‌کردند. سگی که ما اکنون به نام Xoloitzcuintli می‌شناسیم، نام خود را از خدای آزتک، Xolotl، خدای آتش و اسکورت مردگان به جهان اموات، و «itzcuintli» که کلمه آزتک به معنی سگ است، گرفته است. گفته می‌شود که این سگ‌های Xolotl دارای قدرت شفابخشی هستند، به ویژه در موارد آسم، روماتیسم و ​​بی خوابی موثر هستند.

در زندگی، آن‌ها ارواح شیطانی و متجاوزان را می‌ترساندند، و اعتقاد بر این بود که آن‌ها به عنوان راهنمای مردگان در مسیر خود از این جهان به جهان دیگر عمل می‌کنند. متأسفانه، آن شغل راهنما معمولاً شامل قربانی شدن برای همراهی با مردگان بود. حتی خوشبختانه، Xolos نیز به عنوان غذای خوب در نظر گرفته می‌شد.

با این وجود، آن‌ها رشد کردند و دوره‌هایی از محبوبیت را پشت سر گذاشتند، که در سال ۱۸۸۷ شروع شد، اولین باری که این نژاد توسط انجمن لانه‌پزی آمریکا به رسمیت شناخته شد، که در آن زمان از آن‌ها به عنوان بی‌مو مکزیکی یاد می‌کرد. یک سگ مکزیکی به نام Mee Too اولین Xolo ثبت شده در AKC بود. پس از اولین بار علاقه، چیز کمی از این نژاد شنیده شد، به جز برای مدت کوتاهی که در سال ۱۹۴۰ مورد توجه قرار گرفت، زمانی که سگی به نام چینیتو جونیور اولین و تنها Xolo شد که قهرمانی AKC را به دست آورد.

فروشگاه‌های حیوانات خانگی به سختی می‌توانستند سگ‌ها را در انبار نگهداری کنند. هنرمندان مکزیکی دیگو ریورا و فریدا کالو آن‌ها را در آثار هنری به تصویر کشیدند. با این حال، مد ناپایدار است، و Xolo دوباره از دید خارج شد، به طوری که AKC آن را در سال ۱۹۵۹ لغو ثبت کرد.

این نژاد ممکن است به کلی ناپدید شده باشد، اما طرفداران آن را از آستانه انقراض بازگردانده اند. امروزه این یک گنج ملی در مکزیک به حساب می‌آید و در سال ۲۰۱۰ به عنوان سگ سال انتخاب شد. تقریباً ۳۰۰۰۰ نفر در سراسر جهان وجود دارند. در سال ۲۰۱۱، کلوپ لانه آمریکایی این نژاد را به نسل خود بازگرداند. Xolo در حال حاضر در نقطه تلاقی کمیاب و محبوبیت قرار دارد.

اندازه نژاد شولویتز کوینتلی Xoloitzcuintli

Xolos در سه اندازه وجود دارد: اسباب بازی (ارتفاع حداقل ۱۰ تا ۱۴ اینچ در شانه)، مینیاتوری (قد بیش از ۱۴ تا ۱۸ اینچ) یا اندازه استاندارد (قد بیش از ۱۸ تا ۲۳ اینچ). وزن آن‌ها بین ۱۰ تا ۵۰ پوند است.

شخصیت سگ شولویتز کوینتلی

(سگ بی‌موی مکزیکی) Xolo بالغ سگی آرام است که نسبت به غریبه‌ها دوری می‌کند اما نسبت به خانواده آن‌ها توجه دارد. آن‌ها معمولاً یک نفر را به عنوان مورد علاقه خود انتخاب می‌کنند، اما نسبت به سایر اعضای خانواده احساس محبت نمی‌کنند. یک پیاده روی روزانه یا یک بازی پر انرژی در یک حیاط حصارکشی شده نیازهای ورزشی آن‌ها را برآورده می‌کند. بقیه زمان‌ها، آن‌ها از دراز کشیدن زیر نور خورشید یا در آغوش گرفتن با شما برای گرم ماندن لذت خواهند برد. هر زمان که می‌توانید آن‌ها را با خود ببرید. آن‌ها دوست ندارند تنها در خانه رها شوند.

Xolos نگهبانان عالی هستند و شما را از هر چیزی که نگران کننده به نظر می‌رسد آگاه می‌کنند. با این حال، آن‌ها پارس‌کننده‌های مزاحم نیستند، بنابراین اگر صدایشان بلند شد، بهتر است ببینید چه چیزی آن‌ها را آزار داده است. Xolos مراقب غریبه‌ها هستند و از آن دسته سگ‌هایی نیستند که به راحتی با افراد خارج از خانواده خود دوست شوند. آن‌ها همچنین نسبت به سایر حیواناتی که به دارایی آن‌ها می‌آیند ارضی هستند. Xoloهایی که به خوبی اجتماعی نشده‌اند ممکن است نسبت به افراد یا سگ‌هایی که نمی‌شناسند پرخاشگر باشند.

یک Xolo با قوام و ساختار بیاورید. با استفاده از تکنیک‌های ملایم تقویت مثبت آموزش سگ دهید و این سگ باهوش و حساس به سرعت یاد می‌گیرد که چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید. وقتی آن‌ها این را بدانند، یک نگاه دقیق عموماً تمام چیزی است که برای اصلاح هرگونه رفتار نادرست لازم است. با این حال، صاحب سگ بی‌تجربه می‌تواند به راحتی توسط این نژاد دستکاری شود، بنابراین Xolo ممکن است بهترین انتخاب برای اولین بار نباشد.

Xolo همچنین بسیار ورزشی است. بالا بردن یک حصار شش فوتی برای یک Xolo بالغ چیزی نیست، و حتی توله سگ‌ها نیز می‌توانند روی نرده‌های سه فوتی تقلا کنند. مطمئن باشید که حیاط شما ضد فرار است.

توله سگ‌ها بسیار فعال هستند و اگر مشغول بازی و آموزش نباشند می‌توانند مخرب باشند. همانطور که بالغ می‌شوند، شروع به تبدیل شدن به سگ‌های ملایمی می‌کنند که نمونه این نژاد هستند، پس حتما از مربی سگ کمک بگیرید.

خلق و خوی تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله وراثت، تربیت و اجتماعی شدن قرار می‌گیرد. توله سگ‌هایی با خلق و خوی خوب کنجکاو و بازیگوش هستند و مایلند به مردم نزدیک شوند و توسط آن‌ها نگهداری شوند.

مانند هر سگ دیگری، Xoloitzcuintli در جوانی به اجتماعی شدن اولیه نیاز دارد – قرار گرفتن در معرض افراد مختلف، مناظر، صداها و تجربیات مختلف. اجتماعی شدن به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که توله سگ Xoloitzcuintli شما به یک سگ خوب تبدیل می‌شود. ثبت نام آن‌ها در کلاس مهدکودک توله سگ یک شروع عالی است. دعوت مرتب از بازدیدکنندگان و بردن آن‌ها به پارک‌های شلوغ، فروشگاه‌هایی که به سگ‌ها اجازه می‌دهند، و در گردش‌های آرام برای ملاقات با همسایگان نیز به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود بخشند.

توجه کردن به سگ شولویتز کوینتلی

ناخن‌های سریع رشد Xolo را هر هفته کوتاه کنید. اگر می‌توانید صدای کلیک آن‌ها را روی زمین بشنوید، آن‌ها خیلی طولانی هستند. هرچه زودتر Xoloitzcuintli خود را با کوتاه کردن ناخن معرفی کنید، استرس کمتری برای هر دوی شما خواهد داشت.

دندان‌ها را حداقل دو یا سه بار در هفته مسواک بزنید – بهتر است هر روز – برای از بین بردن جرم و باکتری. وقتی توله سگ شما جوان است شروع کنید تا به آن عادت کند.

با مراجعه سالانه دامپزشک برای معاینه برای حفظ سلامتی همراه باشید.

در حین آرایش، زخم، بثورات یا علائم عفونت مانند قرمزی، حساسیت یا التهاب را روی پوست، گوش، بینی، دهان، چشم و پاها بررسی کنید. گوش‌ها باید بوی خوبی داشته باشند، بدون موم یا ضایعات زیاد داخل، و چشم‌ها باید شفاف و بدون قرمزی یا ترشح باشند. معاینه دقیق هفتگی شما به شما کمک می‌کند تا مشکلات سلامتی احتمالی را زود تشخیص دهید.

تغذیه سگ شولویتز کوینتلی

مقدار توصیه شده روزانه: بسته به اندازه Xolo، آن‌ها باید روزانه ۵/۸ تا ۱.۷۵ فنجان از غذای سگ با کیفیت بالا را به دو وعده تقسیم کنند.

اینکه سگ بالغ شما چقدر غذا می‌خورد به اندازه، سن، هیکل، متابولیسم و ​​سطح فعالیت آن بستگی دارد. سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها فردی هستند و همه آن‌ها به یک مقدار غذا نیاز ندارند. تقریباً ناگفته نماند که یک سگ بسیار فعال بیشتر از یک سگ سیب زمینی نیمکتی نیاز دارد. کیفیت غذای سگی که خریداری می‌کنید نیز تفاوت ایجاد می‌کند – هر چه غذای سگ بهتر باشد، بیشتر به سمت تغذیه سگ شما پیش می‌رود و کمتر باید آن را در کاسه سگ خود تکان دهید.

تغذیه بیش از حد به Xoloitzcuintli آسان است، اما چاقی می‌تواند مفاصل آن‌ها را تحت فشار قرار دهد، بنابراین نباید اجازه داد که اضافه وزن داشته باشند. Xoloitzcuintli بالغ خود را با اندازه گیری غذا و تغذیه دو بار در روز به جای کنار گذاشتن غذا همیشه در وضعیت خوبی نگه دارید. اگر مطمئن نیستید که اضافه وزن دارند، آزمایش عملی را به آن‌ها بدهید. دستان خود را روی پشت آن‌ها قرار دهید، شست‌ها را در امتداد ستون فقرات، در حالی که انگشتان به سمت پایین باز شده اند. شما باید بتوانید بدون فشار دادن سخت دنده‌های آن‌ها را حس کنید اما نبینید. اگر نمی‌توانید، آن‌ها به غذای کمتر و ورزش بیشتری نیاز دارند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه Xoloitzcuintli خود، به دستورالعمل‌های ما برای خرید غذای مناسب، غذا دادن به توله سگ خود و تغذیه سگ بالغ خود مراجعه کنید.

رنگ مو و آرایش شولویتز کوینتلی

سگ بی‌موی مکزیکی Xolo بدون مو دارای پوستی صاف اما سفت است که به بدن آن‌ها نزدیک می‌شود. چه موهای کوچکی که دارند بالای سر و پاها و یک سوم آخر دم را تا نوک زینت می‌دهد. یک Xolo روکش شده به طور کامل با موهای کوتاه، صاف و نزدیک پوشیده شده است. در هر دو نوع، مو ممکن است هر رنگی باشد. به طور معمول، سیاه، خاکستری-سیاه، تخته سنگ، قرمز، جگر یا برنز است. برخی از Xolo‌ها دارای لکه‌ها و نشانه‌های سفید هستند.

ممکن است فکر کنید که یک سگ بدون مو نیاز کمی به نظافت دارد، اما دوباره فکر کنید. درست است که Xolos اغلب مانند گربه‌ها خود را تمیز می‌کنند و بعید است که به کک مبتلا شوند، اما از آنجا که آن‌ها از طریق پوست و پدهای پنجه خود عرق می‌کنند، تمیز نگه داشتن آن نواحی مهم است. پاها را هر هفته بشویید تا مطمئن شوید که غدد چربی مسدود نشده اند.

سگ را هر دو هفته یکبار با یک شامپوی ملایم سگ حمام کنید. معمولاً نیازی به استفاده از روغن یا لوسیون روی پوست نیست. پس از بیرون آمدن سگ از خانه، هرگونه کرم ضد آفتاب را پاک کنید.

ارتباط شولویتز کوینتلی با کودکان و سایر حیوانات خانگی

Xolo خانواده محور می‌تواند با بچه‌ها خوب باشد، به خصوص اگر آن‌ها با آن‌ها بزرگ شوند. با این حال، آن‌ها طرفدار زیادی برای کشیدن گوش یا دم خود نیستند، بنابراین بر هر گونه تعامل با کودکان بسیار کوچک نظارت کنید. به کودک خود بیاموزید که هنگام خواب یا غذا خوردن به سگی نزدیک نشود یا سعی کند غذای سگ را از او بگیرد. هیچ سگی نباید بدون نظارت با کودک رها شود.

Xoloitzcuintli می‌تواند با سگ‌ها و گربه‌های دیگر به خوبی کنار بیاید، اگر آن‌ها نیز با آن‌ها بزرگ شوند. با این حال، آن‌ها ممکن است نسبت به سگ‌های غریبه کمتر اجتماعی باشند، و شکار زیاد آن‌ها آن‌ها را به تعقیب گربه‌ها و دیگر حیوانات پشمالویی که در فضای باز می‌بینند، متمایل می‌کند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *