آموزش تربیت سگ (مقدماتی تا پیشرفته) + تکنیک های حرفه ای

آموزش سگ

پت شاپ آتاپت: اگر قصد نگهداری از یک سگ را دارید؛ توصیه می‌کنیم، حتما پیش از اقدام به خرید این حیوان، راجع به شیوه زندگی و نحوه‌ی آموزش سگ، تحقیق نمایید. چرا که، تربیت سگ ها، بسیار حائز اهمیت بوده و در کیفیت رابطه‌ی شما با آن‌ها موثر می‌باشد. از این روی، در این صفحه تکنیک های مهمی در رابطه با آموزش سگ‌ها را بیان نموده ایم.

آموزش فرمانهای پایه به سگ (رضا اسکندری آذر)

آموزش تربیت سگ

قبل از آوردن سگ

اول از همه شما باید بدانید که امادگی آوردن سگ به خانه را دارید مخصوصاً اگر قرار باشد یک توله سگ کوچک را بیارید که بزرگ کنید، باید اینو بدانید که دقیقاً چه چیزی در انتظار شماست.

توله‌ای که می‌آورید به خانه قرار است که در طول روز ۴ الی ۵ بار غذا بخورد، رسیدگی بهش کار زمان بری است، صبر و حوصله بسیار زیادی میخواهد، توله سگ‌ها در هفته‌های اول زندگیشان شخصیتشان در حال شکل گیری است و هر گونه رفتار اشتباه، تنبیه همراه با خشونت، زور و اججبار ممکن است شخصیت توله سگ را ضعیف، ترسو و بی‌اعتماد به نفس به بار بیاورد.

پس شما باید بدانید که قرار است صبر و حوصله‌ی زیادی تو پروسه سگ داشته باشید، باید ببینید که سبک زندگی شما اجازه میدهد که مدام کنار سگ باشید برای آموزش دستشویی سگ زیر نظر بگیریدش، نگران نباشید ما برای شما آموزش دستشویی را به صورت مجزا در صفحه‌ی آموزش دستشویی سگ آماده کرده‌ایم که میتوانید ببینید.

حالا شما تصمیمتان را گرفته اید، سگ و نژاد مورد نظرتان را انتخاب کرده اید، سگ را به خانه آورده اید، اول از همه بدانید که شما باید توله سگتان را کاملاً دقیق زیر نظر بگیرید برای اینکه دستشویی را بهش آموزش بدیم.

سگ تا سن ۲ الی ۳ ماهگی قطعا کنترل ادرار ومدفوع ندارد و توله است، به دفعات زیاد در طول روز این کار را انجام می‌دهد، حالا قرار است در محل زندگیش و پارک سگش باشه اما بعد از آن وقتی میاد بیرون خوب باید زیر نظر گرفته بشود چون احتماا خطا وجود دارد و شما باید این زمان را برای سگتان بذارید که ببینید این سبک زندگی اجازه به شما می‌دهد.

برای تخلیه انرژی، برای بازی کردن، برای تمرینات آموزشی وقت و هزینه میتوانید بگذارید یا نمی‌توانید.

خوب حالا به این فکر کنید که حوصله این را دارید که نصفه شب از خواب بیدار بشوید را دارید یا روی خوابتان حساس هستید، اگر قرار باشد با سر و صدای سگ از خواب بیدار بشوید و حالتان خراب بشود و سرش داد بزنید، خدایی نکرده تنبیهش کنید، شاید اصلا مناسب نباشد که شما توله سگ بیاورید تو خانه و بخواهید بزرگ کنید.

آمادگی این را دارید که اگر شاغل هستید چندین بار از سر کار بیایید خانه بهش غذا بدهید، مراقبش باشید، آمادگی این را دارید که به بیرون بروید و اجتماعیش کنید با محیط اطراف و حیوانات مختلف، با انسان ها، همه اینها را با خودتان فکر کنید اگر به این نتیجهه رسیدین که آماده گرفتن سگ هستید با ما در این صفحه همراه باشید.

مسئولیت‌های نگهداری سگ

مسئولیت، میدانید اغلب آدم‌ها چقدر با این کلمه مشکل دارند؟ این کلمه تا آخر عمر دنبال شماست. وقتی شما یک موجود چهار پای وابسته را به خانه‌تان می‌آورید، درست به اندازه‌ی کسی که او را بدنیا آورده در قبال او مسئولید.

این حیوان نیاز به غذا، سرپناه و مراقبت پزشکی دارد. توله باید تربیت شود و این تربیت به زمان و حوصله‌ی فراوان نیاز دارد، وگرنه مثل انسان‌های تربیت نشده بار می‌آید؛ با این تفاوت که انسان‌های تربیت نشده وقتی از کنترل خارج می‌شوند دیگران را گاز نمی‌گیرند؛ البته احتمالاً.

قبل از آنکه پذیرش سرپرستی سگ را قبول کنید، باید بدانید که سگ‌ها به تمرین به تمرین بدنی و ذهنی نیاز دارند تا از لحاظ فیزیکی و ذهنی سلامت باشند.

آیا وقت و حوصله‌ی کافی برای این کار دارید؟ چون سگ‌ها خودشان نمی‌توانند خودشان را تمرین دهند. حتی با داشتن یک حیاط حصارکشی شده و بزرگ، خودشان به تنهایی بازی و ورزش نمی‌کنند، مگر آنکه کسی برای این کار تشویقشان کند. حتی گاهی اگر به حال خوشان رها شوند، ممکن است از روش‌های ناشایست خودشان را سرگرم کنند: جویدن وسایل، اینجا و آنجای خانه چاله کندن یا پارس کردن برای دوستی خیالی.

برای برخی مسئولیت‌های نگهداری سگ حکم تفریح را دارد. وقتی مراقبت از یک سگ را با سایر مسئولیت‌ها مثل یاددادن رانندگی به یک نوجوانان (و بدتر از آن دادن سوئیچ ماشین به دستش)، پرداخت هزینه‌های زندگی، شهریه‌ی مدرسه و دانشگاه مقایسه می‌کنید، می‌بینید هزینه‌های نگهداری سگتان واقعاً ناچیز است:

  • زمان برای تمرین
  • آب و غذا
  • امنیت
  • سرپناه
  • آموزش
  • مراقبت پزشکی

این موارد اگرچه به ظاهر ساده، اما بسیار ضروری است. کافی است این اقلام را مهیا کنید تا یک دوست وفادار و عاشق داشته باشید.

هشدار: بدون مهیا کردن این اقلام، نه تنها سلامتی سگتان را به خطر می‌اندازید، بلکه ریسک تبدیل او به یک موجود ناخوشایند با عادات خطرناک را به جان خریده اید. این عادات شامل مورد زیر است:

  • تمام شب پارس کردن
  • گاز گرفتن
  • خرابکاری روی فرش
  • کش رفتن غذا
  • تبدیل وسایل آنتیک خانه به خلال دندان

یادتان باشد: قبل از خریدن سگ، مطمئن شوید که برای پذیرش این مسئولیت‌ها آمادگی دارید. اگر واقعاً برای این کار آماده و مصمم باشید، مزایای آن بی‌شمار است.

شما علاوه بر پرورش رابطه‌تان با دوست هیجان زده‌ی جدید، باید یک رابطه‌ی دوستانه و عمیق هم با دامپزشکش ایجاد کنید. دامپزشک همه‌ی چیزهایی را که برای حفظ سلامتی دوست‌تان لازم لازم باشد به شما گوشزد می‌کند. در بخش تغذیه و سلامت نکات بیشتری درباره‌ی دامپزشک یاد می‌گیرید.

دامپزشک را با دقت انتخاب کنید. حین مکالمه با دکتر و پرسنل کلینیک ممکن است احساسات خوب و بد داشته باشید، به آن‌ها توجه کنید. شاید کسی این دامپزشک را به شما پیشنهاد کرده باشد، اما این شما هستید که باید با او احساس راحتی بکنید. از ندای قلبتان پیروی کنید. اگر احساستان به دامپزکشی خوب نبود، عوضش کنید.

امنیت سگ

یک سرپرست خوب، همیشه از امنیت سگش اطمینان حاصل می‌کند. امروزه بر خلاف قدیم‌ها افراد اوقات کمی از روز را در خانه سپری می‌کنند. توله‌ها از خیلی جهات مثل نوزاد نوپای انسانند. کنجکاوند و اگر به حال خودشان رها شوند، می‌خواهند برای خودشان سرگرمی (یا خطر) دست و پا کنند.

جویدن سیم برق، سر زدن به اتق بچه‌ها وسط خیابان پر از خودرو، یا قورت دادن استخوان تیز توی سطل آشغال… بنابراین خیلی مهم است که قبل از ترک کردن خانه، آنجا را ضدهاپو کنید!

تمرین دادن سگ

پارک ندارید؟ حیاط ندارید؟ هنوز هم میتوانید سگتان را بدون به خطر انداختن امنیتش ورزش بدهید. سگ حتماً و حتماً باید ورزش کند. با او بدوید. یک بند قلاده‌ی بازشونده/جمع شونده بخرید. برخی از این بندها شعاع آزادی سگ‌ها را حتی تا ده متر باز می‌گذارد، در حالی که هنوز به کمر شما وصل است. البته باید مراقب باشید سگتان بند را دور درخت گره نزند، یا بدتر از آن ندود جلوی خودروهای گذری.

سرپناه سگ

اگر قرار است سگتان را در ححیاط نگهداری کنید، باید در برابر آفتاب، باران، برف، گرما و سرما و انتظار سرپناهی داشته باشد. هر سگی هرازگاه دلش می‌خواهد تنها باشد. گاهی برای چرت نیمروز یک فضای خصوصی می‌خواهد و البته آب تازهه باید در تمام ساعات در دسترسش باشد. چه داخل و چه خارج خانه.

هر کاری که می‌کنید بکنید، اما هرگز، هرگز و هرگز سگ را زنجیر و به امان خدا رها نکنید. زنجیر سگ را از لحاظ روانی آسیب‌پذیر می‌کند. چون باید بتواند از خودش ددفاع کند. وقت‌هایی که تشریف ندارید تا به وضعیت سگتان نطارت کنید، اتاقی ایمن در خانه برایش تدارک ببینید. برخی سگشان را در آشپزخانه یا حمام می‌گذارند. این جور ججاها چیز زیادی برای خرابکاری ندارد و در صورت نیاز به راحتی تمیز می‌شود. ممکن است سگ به اموالتان خسارت بزند، اما دست کم جان خودش را به خطر نمی‌اندازد.

یکی از اسباب بازی‌های مورد علاقش، اسباب بازی مخصوص تنهایی که جای تشویقی دارد را به او بدهید و سایر وسایل را از دسترسش دور کنید.

اهمیت آموزش سگ

اگر شما هم جز افراد علاقمند به سگ‌ها می‌باشید و قصد نگهداری از یکی از این موجودات وفادار و مهربان را دارید؛ به شما توصیه می‌کنیم، حتما پیش از اقدام به خرید و یا پذیرش سرپرستی یک سگ، راجع به نژاد آن سگ تحقیق کنید و در رابطه با شیوه‌ی زندگی پت مورد علاقه‌ی خود اطلاع کسب نمایید.

آموزش سگ، اولین و مهمترین قدمی می‌باشد که بعد از آوردن این حیوانات به خانه، باید آن را آغاز نمایید. تربیت سگ جز دشوارترین کارهایی می باشد. که با آن مواجه خواهید شد. چرا که، یک رفتار نادرست از سمت صاحب سگ، می‌تواند اختلالات رفتاری جبران ناپذیری را به بار بیاورد.

به منظور آموزش سگ، می‌توانید در کلاس‌های آنلاین و حضوری که بدین منظور تشکیل می‌شوند شرکت نمایید و یا با بهره مندی از کلیپ‌های آموزشی مرتبط، اقدام به تربیت سگ خود نمایید. در واقع، کلاس و ویدیوهای آموزشی، به صاحب سگ یاد می‌دهند، که چگونه حیوان را تحت آموزش قرار دهد. از این روی، با آگاهی و اطلاعاتی کارآمد، می‌توانید سگی مطیع و مودب داشته باشید.

در طی این مطلب، شما را با راهکارهایی مهم و کاربردی در رابطه با آموزش سگ آشنا می‌سازیم. با ما همراه باشید.

آموزش سگ چیست و به چه میزان اهمیت دارد؟

آموزش سگ چیست و به چه میزان اهمیت دارد؟
آموزش سگ چیست و به چه میزان اهمیت دارد؟

سگ ها، همچون کودکان قادر به تشخیص کار درست و غلط نیستند و این صاحب آن‌ها است، که تعاریفی از این دو را در ذهن آن‌ها به وجود می‌آورد. با این اوصاف، سگ را مانند یک نوار کاست خام فرض کنید، که قرار است شما با یک سری آموزش‌های خاص این نوار را پر نمایید.

به عبارتی، آموزش سگ بدین معناست که، حیوان متوجه شود چه کاری صحیح و چه کاری اشتباه است. به عنوان مثال، سگ همیشه می‌بایست در مکان خاصی دستشویی کند و اگر این کار را انجام ندهد، امکان دارد حسابی شما را به دردسر بیندازد.

در نتیجه، شما به عنوان صاحب این حیوان، از بدو ورود او به خانه، می‌بایست پروسه‌ی آموزش سگ را آغاز نمایید.

گمان نکنید که تنها، زمانی که در حال تعلیم دادن به سگ هستید، او به شما توجه می‌کند! چرا که، این حیوانات کنجکاو هر لحظه حرکات و رفتارهای شما را زیر نظر دارند و از آن‌ها تاثیر می‌پذیرند.

حتما شنیده‌اید که بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند، که شخصیت کودکان تا ۷ سالگی شکل می‌گیرد. در نتیجه، تربیت آن‌ها از بدو تولد تا این سن، بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

سگ‌ها نیز دقیقا همین حالت را دارند. با این تفاوت که دوره‌ی طلایی تربیت و آموزش سگ، از دو ماهگی تا حدود ۸ الی ۹ ماهگی می‌باشد. اگر این بازه زمانی را از دست بدهید و مغلوب کارهای بانمک حیوان شوید، تقریبا می‌توان گفت باخت بزرگی داشته اید.

با این اوصاف، توصیه می‌شود حتما سرپرستی و آموزش سگ خانگی خود را از دوران تولگی آغاز نمایید، تا هم شما و هم سگ، راحت‌تر بتوانید یکدیگر را بپذیرید.

عواقب‌ عدم آموزش سگ

پرخاشگري سگ
نحوه برخورد با سگ پرخاشگر

قطعا شما به عنوان صاحب یک سگ، ترجیح می‌دهید که این حیوان یک دوست مطیع و گوش به فرمان، برای شما باشد، تا یک پت لجباز و سرکش که هر کاری دوست داشته باشد، انجام می‌دهد.

آموزش سگ، موجب ارتقا سطح کیفی زندگی این حیوان دوست داشتنی می‌شود و اقدامی برای سالم ماندن سگ، از نظر جسمی و ذهنی تلقی می‌گردد.

برای مثال، احتمال دارد یک سگ سرکش، که خوب تربیت نشده است، به غریبه‌ها پرخاش کند، هر مکانی که دوست دارد دستشویی کند، حیوانات دیگر و غریبه‌ها را گاز بگیرد و…. اینگونه رفتارها، بیش از سگ، صاحب او را آزار می‌دهد و انرژی زیادی از شما و اطرافیان خواهد گرفت. از این روی، همواره می‌بایست آموزش سگ را جدی بگیرید.

بهترین روش آموزش سگ

بهترین روش آموزش سگ
بهترین روش آموزش تربیت سگ

تا به امروز، روش تاییدیه مثبت، به عنوان بهترین روش آموزش سگ توسط وب سایت WebMD معرفی شده است.

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از روش تاییدیه مثبت داشت، این است که اگر سگ کار مطلوبی انجام داد او را مورد تشویق قرار دهید و اگر اقدام به کار ناشایستی نمود، باعدم توجه، حیوان را از محبت خود محروم نمایید. البته، این تنها یک تعریف مختصر می‌باشد و این روش جزئیاتی نیز دارد، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

چگونگی آموزش سگ

چگونگی آموزش سگ
چگونه سگ خود را تربیت کنیم؟

نکته‌ی مهمی که در آموزش سگ وجود دارد، مستقیما با کارکرد ذهن این حیوانات در ارتباط است. به طوری که، سگ‌ها تقریبا به روش آزمون و خطا، کاری را یاد می‌گیرند. یعنی، یک فعالیتی را انجام می‌دهند، اگر با واکنش مثبتی، مثل تشویق و یا پاداش از سمت صاحب خود رو به رو شوند، باز هم آن کار را انجام می‌دهند و اگر نه، دیگر اقدام به انجام آن فعالیت خاص نمی‌کنند.

بنابراین، می‌بایست همواره حرکات، رفتارها و رفت و آمدهای حیوان را رسد کنید، تا با انجام کار خوب او را تشویق و با انجام کار بد به او بی‌توجهی کنید. در واقع، به این ترتیب ذهن حیوان میان کار مطلوب و جایزه ارتباط برقرار می‌کند و انجام فعالیتی که به جایزه ختم نشود را متوقف می‌کند.

از کجا آموزش سگ را شروع کنیم؟

برخی اوقات این سوال پیش می‌آید که بهترین زمان برای شروع آموزش سگ چه وقت است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم، همان لحظه‌ای که سگ را به خانه بردید، باید آموزش را شروع کنید. مهم‌ترین آموزش‌ها به موارد زیر تقسیم می‌شوند. به ترتیب در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

جلوگیری از اضطراب جدایی

زمانی که برای اولین بار سگ یا توله سگی را وارد خانه خود می‌کنید، ممکن است تا هفته‌ها زوزه بکشد و ابراز نگرانی کند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که اضطراب جدایی او را اصلاح کنید.

هر بار که سگ شما زوزه کشید و نگران بود، او را نوازش کنید و به او اطمینان دهید که تنها نیست و اکنون شما کنارش بوده و از او مراقبت می‌کنید. این احساس را با نوازش کردن به او بفهمانید.

کم کم سعی کنید در روز 5 دقیقه او را تنها بگذارید. بعد از 5 دقیقه خود را به او نشان دهید و مراحل نوازش و صحبت کردن را تکرار کنید. اصولا هر روز یک دقیقه به این تنها گذاشتن اضافه کنید تا سگ شما یاد بگیرد که در طول روز ممکن است تنها بماند.

با این کار در طی 5 الی 6 هفته اضطراب جدایی سگ شما کم شده و می‌توانید به سادگی او را تنها بگذارید. اما نکته مهم این است که برخی از نژاد‌های سگ حساس‌ بوده و نباید در روز بیش از 2 الی 5 ساعت تنها گذاشته شوند.

اگر چنین سگی دارید ولی مجبورید او را تنها بگذارید، پس سعی کنید یک سگ دیگر و یا گربه هم نگهداری کنید تا سگ شما تنهایی را احساس نکند. از خرید اسباب بازی‌های محبوب هم غافل نشوید.

به من نگاه کن

بعد از 2 ماهگی سگ شما باید قوانین شما را متوجه شود. به همین دلیل اولین فرمانی که باید بیاموزد، به من نگاه کن است. شما آلفای سگتان به حساب می‌آیید. فرمان به من نگاه کن می‌تواند در مواقع حساسی مانند ترس، خشم و یا اضطراب سگ به کارش بیاید.

در حالی که به چشم‌های شما نگاه می‌کند، می‌تواند احساسات شما را درک کرده و احساسات خود را مدیریت کند. هر روز سعی کنید بیش از 5 بار به او بگویید به من نگاه کن.

وقتی به او می‌گویید به من نگاه کن، سر او را به سمت خود بگیرید تا متوجه منظور شما شود. هر بار که گفتید به من نگاه کن به او لبخند بزنید و اگر کارش را درست انجام داد، فورا به او تشویقی داده و نوازشش کنید. این کار را در روز چند بار تکرار کنید تا سگ بیاموزد.

به سرعت به سمت من بیا

فرمان بعدی که بسیار مهم است، به سمت من بیا است. این فرمان زمان‌هایی به کار شما می‌آید که سگ‌تان در شلوغی از شما جدا شود یا به تنهایی به بیرون خانه رفته باشد.

برای این کار باید از قلاده استفاده کنید. در روز چندین بار قلاده را به گردن او انداخته و در حالی که قلاده را آرام می‌کشید و اسم او را صدا زده و بگویید به سمت من بیا.

شاید چند بار اول سگ متوجه منظور شما نشود، اما در نهایت متوجه شده و به سمت شما خواهد آمد. این تمرین را در روز بیش از 3 بار انجام ندهید تا سگتان خسته نشود.

آموزش منع کردن

منع کردن بخش بزرگی از مراحل آموزش سگ است. منع کردن از هرچیزی که برای او خطرناک، بد و یا آسیب زننده است. یا حتی ممکن است آسیب متوجه شما یا وسایل خانه باشد.

آموزش منع کردن به کمک قلاده‌های شوک‌دار انجام می‌شود. یا هل دادن و کمی خشونت و جدیدت تا سگ بیاموزد که آزاد نیست هرکاری را انجام دهد.

برای مثال سگ‌ها نباید روی تخت صاحب خود بخوابند. اگر این اجازه را به او دهید، فکر می‌کند که او آلفای شما است. بنابراین هروقت او این کار را انجام داد، از قلاده شوک‌دار استفاده کنید. یا با تحکم و اخم او را روی تخت پایین بیاورید.

چندین بار این کار را انجام دهید تا سگ متوجه شود این بخش از خانه برای او مناسب نیست. اگر با فرمان منع کردن شما فورا واکنش نشان داده و اطاعت کرد، به او تشویقی مورد علاقه‌اش را بدهید تا خوشحال شود.

آموزش رها کردن

سگ‌ها باید فرمان رها کردن را بیاموزند. آموزش سگ در رها کردن بسیار ساده است. این فرمان برای زمان‌هایی مناسب است که سگ شما چیزی را گاز گرفته و می‌خواهد بکشد.

با این فرمان ساده ولش کن یا رها کن سگ شما حتی اگر بخواهد به چیزی گاز بزند، با این آموزش فورا اطاعت کرده و آن را ول می‌کند. برای انجام این آموزش زمان‌هایی که سگتان سعی دارد چیزی را گاز بزند فورا بگویید رهایش کن. ولش کن و اگر متوجه منظور شما شد به او تشویقی بدهید و نوازشش کنید.

اگر عمل رها کردن را انجام نداد، با ملایمت دهان او را بگیرد و در حالی که اسم او را صدا می‌کنید، از او بخواهیید چیزی که در دهانش دارد را رها کند. اگر از شما اطاعت نکرد، از کمی خشونت و اخم استفاده کنید. اما از داد زدن و کتک زدن سگ برای تربیت پرهیز کنید تا سگ شما دچار ترس و اضطراب نشود.

آموزش نشستن یا راه رفتن

بخش دیگری از آموزش سگ مربوط به نشستن و راه رفتن است. نشستن و راه رفتن فرمان‌های ساده و در عین حال کاربردی هستند. سگ شما باید بیاموزد که به یک باره ندود و یا راه رفتن آرام و ساده را بیاموزد.

این اقدام برای پیاده روی‌های روزانه بسیار مفید است. وقتی او را برای اولین بار به بیرون می‌برید، از قلاده استفاده کنید. قلاده را در دست گرفته و اگر سعی کرد بدود، او را به سمت خود بکشید و در حالی که اسمش را صدا می‌کنید، قلاده را به سمت چپ خود کشیده و مجبورش کنید در سمت چپ شما قدم بزند.

این کار را در روز یک الی دو بار انجام دهید. در آموزش راه رفتن صبور بوده و اگر سگتان فورا واکنش مثبتی به فرمان صوتی شما نشان داد او را نوازش کرده و تشویقی مورد علاقه‌اش را در اختیارش بگذارید.

برای نشستن اما کمی اوضاع فرق می‌کند. برای آموزش نشستن، سگ زمانی که در حالت عادی است، با دست کمی سرش را فشار داده و فرمان بشین را به او بگویید. در حالی که به آرامی سرش را فشار می‌دهید، به او بگویید بشین تا متوجه منظور شما شود.

در نهایت او باید بعد از 6 الی 7 بار آموزش متوجه منظور شما شود. اگر خواست بازیگوشی کند و از فرمان اطاعت نکرد، کمی سر او را بیشتر فشار داده و تحکم صدای خود را بیشتر کنید. در حین آموزش لبخند نزنید. تنها بعد از اجرای درست فرمان صوتی تشویقی و نوازش و لبخند به او هدیه کنید.

آموزش یکجا ثابت یا منتظر ماندن

یکی دیگر از موارد آموزش سگ این است که از او بخواهید منتظر شما بماند یا یک جا ثابت بایستد. این فرمان برای حمله نکردن به دیگران و همچنین منتظر ماندن در پیاده روی‌ بسیار مهم است.

برای این کار باید حتما از قلاده استفاده کنید. قلاده سگ خود را دست بگیرد و در حین دویدن آن را بکشید و بگویید بایست. روزهای اول سگ متوجه منظور شما نمی‌شود. اما خودتان هم باید بایستید و قلاده را کشیده و اسم او را صدا کنید و بگویید بایست.

این کار را تنها یکبار در روز انجام دهید. برای ثابت ماندن نیز باید از همین فرمان استفاده کنید. سگ خود را یکجا گذاشته و از او بخواهید آنجا بماند. اگر دنبال شما آمد، او را به جای خود بازگردانده و دوباره فرمان را تکرار کنید. می‌توانید از تحکم استفاده کنید.

برای فرمان منتظر بمان نوازش و رفتار درست بسیار موثر بوده و به سگ کمک می‌کند بدون تنش منتظر شما بماند. در تمام مراحلی که کار سگتان خوب بود او را تشویق کرده و با خوراکی مورد علاقه‌اش خوشحالش کنید.

مواجه با ترس‌ ها

ترس سگ ها
ترس سگ ها

آموزش‌های شما به سگتان تنها در نشستن، دراز کشیدن و دیگر کارهای روزمره خلاصه نمی‌شود. بلکه آموزش سگ شما باید شامل مراحلی مانند مواجه با ترس هم باشد. سگ‌ها هر کدام شخصیت منحصر به فرد خود را دارند.

بنابراین ممکن است یک سگ از پرنده بترسد در حالی که سگ دیگری با آن‌ها بازی کند. در این صورت سگ خود را به خاطر ترس‌هایش سرزنش نکنید بلکه او را با آن‌ها مواجه کنید.

قلاده و تشویقی بدون کوچکترین خشونت و عصبانیت، بهترین ابزار برای مواجه سگ با ترس‌هایش است. برای مثال سگ شما از آب می‌ترسد. ابتدا فقط او را با خود به مکان‌هایی ببرید که آب در آن وجود دارد.

سپس کم کم او را به آب نزدیک کنید. تا جای ممکن او را در آغوش بگیرد و نوازش کنید. به او بگویید که کنارش هستید و هیچ خطری او را تهدید نمی‌کند. آموزش سگ برای مواجه با ترس‌هایش باید هفتگی بوده و هیچ فشاری وجود نداشته باشد.

در نهایت سگ شما ممکن است بعد 6 ماه به ترس خود غلبه کند. برخی از ترس‌ها فلج کننده بوده و بهتر است از مربی تربیت سگ در این زمینه کمک بخواهید.

آموزش سگ برای تنها ماندن

بهترین آموزش تنها گذاشتن سگ در خانه
آموزش سگ برای تنها ماندن

آموزش سگ برای تنها ماندن، اولین قدم در تربیت این حیوانات می‌باشد. شما می‌بایست بدانید، هنگامی که یک توله سگ را برای اولین بار همراه با خود به منزل می‌آورید، این حیوان در مواجهه با محیط جدید احساس غریبگی می‌کند و با توجه به سن کمی که دارد به صورت ذاتی، پارس می‌کند، گریه می‌کند و یا زوزه می‌کشد و سر و صدا به راه می‌اندازد.

صاحب سگ، در این شرایط می‌بایست سه کار مهم انجام دهد. اولین و مهمترین لطفی که می‌توانید در حق سگ خود بکنید، این است که به او اطمینان دهید که در امنیت است و شما مراقب او هستید.

دومین اقدام، این است که، حتی اگر بیرون از منزل کاری ندارید، گاهی از خانه خارج شوید و سگ را تنها بگذارید تا کم کم به نبودن‌های کوتاه مدت شما عادت کند. و سومین کار مهم، این می‌باشد که به حیوان یاد بدهید در نبود شما آرام باشد، پارس نکند و یا زوزه نکشد.

به طور کلی، نباید سگ‌ها را مدت زمان زیادی تنها گذاشت. اما، وابستگی بیش از حد آن‌ها نیز به صاحب خود، می‌تواند دردسرساز باشد.

آموزش سگ برای اجتماعی شدن

آموزش سگ برای اجتماعی شدن
آموزش اجتماعی کردن سگ

یکی از مهمترین آیتم‌ها در آموزش سگ، اجتماعی کردن این حیوان می‌باشد. اجتماعی کردن سگ ها، بدین معنا است، که آن‌ها بتوانند زندگی مسالمت‌آمیزی با دیگر اعضای خانواده، افراد غریبه و سایر حیوانات داشته باشند.

بدین وسیله، از میزان استرس آن‌ها در مواجهه با شرایط جدید کاسته می‌شود و تبدیل به حیواناتی اجتماعی و دوست داشتنی می‌شوند.

بهترین دوره‌ای که می‌توان اجتماعی بودن را به توله سگ‌ها آموزش داد، بازه سنی ۳ تا ۴ ماهگی می‌باشد.

البته، این به شرطی است که توله را تا پیش از سن ۲ ماهگی از مادر و اعضا خانواده‌اش جدا نکنید. هنگامی که سگ، در سنین پایین در کنار مادر و خواهر و برادرهای خود باشد، به احتمال زیاد در آینده نیز حیوانی گوشه گیر و خجالتی نخواهد بود.

همچنین، توصیه می‌شود، برای آموزش سگ، حیوان را به اماکن مراجعه محور و شلوغ ببرید، تا بتواند با کودکان و یا انسان‌های دیگر در ارتباط باشد و با آن‌ها مشغول بازی شود. در واقع، نتیجه‌ی این کار کاهش استرس، تخلیه انرژی و شناخت بیشتر محیط‌های جدید، برای حیوان خواهد بود.

هنگامی که سگ را برای پیاده روی و گردش به بیرون از منزل می‌برید، حیوان در معرض صداهای مختلفی مثل: صدای اتومبیل، صدای قطار، صدای موتور، موسیقی و… نیز قرار خواهد گرفت. این کار، موجب می‌گردد تا حیوان تجربیات جدیدی را به دست بیاورد و از ترس حضورش در محیط‌های جدید به میزان چشمگیری کاسته می‌شود.

حال، سگی را تصور کنید، که به غیر از محیط امن خانه، هیچ محیط جدیدی را ندیده است. به محض ورود این حیوان، به خیابان و رو به رو شدن با افراد جدید، دچار استرس و احساس‌ عدم امنیت می‌شود. در نتیجه، به صورت مداوم پارس می‌کند و رفتار پرخاشگرانه‌ای خواهد داشت.

نکات کلیدی در تربیت سگ
نکات کلیدی در تربیت سگ

اگر مایل هستید توله سگ شما، در آینده روابط خوبی با دیگر انسان‌ها داشته باشد، بهترین شیوه برای دستیابی به این هدف، بیرون بردن حیوان برای پیاده روی می‌باشد. در طی این روش، سگ‌ها افراد غریبه را بو می‌کشند و ارتباط خوبی میان آن‌ها و دیگر انسان‌ها ایجاد می‌شود.

اما، در این میان یک نکته‌ی بسیار مهم وجود دارد. تا جای ممکن از ایجاد ارتباط سگ، با آدم‌هایی که ترس از سگ دارند، جلوگیری نمایید. چرا که، رفتارهای ناگهانی و عکس العمل‌های غیر ارادی این افراد می‌تواند تاثیر بدی روی سگ‌ها بگذارد.

فراموش نکنید، که اگر سگ شما رفتار خوبی با انسان‌های دیگر داشت و در مواجهه با آن‌ها آرامش و ادب خود را حفظ نمود، این دقیقا بهترین زمانی است، که شما به منظور تشویق و آموزش سگ، می‌بایست به او جایزه بدهید. بدین وسیله، حیوان خواهد فهمید که کار درستی انجام داده و به احتمال زیاد، باز هم آن کار را برای جلب تشویق شما انجام خواهد داد.

و اما، فارغ از انسان ها، سگ‌ها باید رفتار خوبی نیز در برابر هم نوعان خود داشته باشند. برای این منظور می‌توانید آن‌ها را به پارک‌های ویژه‌ی سگ‌ها ببرید، تا سگ‌های دیگر را ببینند، با آن‌ها دوست شوند و زمانی را به بازی بپردازند.

این کار، برای آموزش سگ بسیار حائز اهمیت می‌باشد. اما، نکته‌ای که وجود دارد، این است که باید روی معاشرت سگ خود با دیگر سگ‌ها نظارت داشته باشید، تا حیوان در معرض تهدید و آسیب قرار نگیرد. چرا که، حتی یک برخورد نامناسب کوچک و سطحی، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای سگ شما رقم بزند.

در صورتی که متوجه شدید، پت شما علاقه‌ای به بازی و آشنایی با دیگر سگ‌ها ندارد، هرگز او را مجبور به این کار نکنید. زیرا، گاهی سگ‌ها هم مثل آدم ها، حوصله‌ی معاشرت و دوستی را ندارند!

بنابراین، با اندکی صبر و شکیبایی می‌توانید سگی اجتماعی، مودب و مطیع داشته باشید. تنها کافیست با مطالعه و آگاهی اقدام به آموزش سگ نمایید.

آموزش سگ خانگی
آموزش سگ خانگی

سگ‌هایی که در دوران تولگی به درستی به اجتماع وارد نشده اند، بدون توجه به صاحب خود کاری که خودشان دوست دارند را انجام می‌دهند، نسبت به به هرگونه صدای جدیدی مثل صدای آژیر، زنگ، جیغ و… واکنش نشان می‌دهند و پارس می‌کنند، با دیدن دیگر سگ‌ها و یا گربه ها، به آن‌ها پرخاش می‌کنند و به اصطلاح برای آن‌ها شاخ و شانه می‌کشند و یا گاهی اقدام به گاز گرفتن غریبه‌ها می‌کنند.

آموزش سگ برای گوش دادن به دستورات شما

آموزش سگ برای گوش دادن به دستورات شما
آموزش سگ برای گوش دادن به دستورات شما

هنگامی که در طی آموزش سگ خود، به خوبی توانستید آموزه‌های اولیه را برای او نهادینه کنید، نوبت به آموزش اطاعت از دستورات شما فرا می‌رسد.

در حین آموزش سگ، باید به خاطر داشته باشید که این حیوانات بازیگوش، تنها ۱۰ الی ۱۵ دقیقه توانایی ماندن در جلسات آموزشی را دارند. از این روی، بهتر است آن‌ها را همچون کودکان دوساله تصور کنید و بیش از حد آن‌ها را خسته نکنید.

کلید موفقیت آموزش سگ، در تمرین و تکرار می‌باشد. بنابراین، از صرف زمان برای آموزش این حیوان خسته نشوید و با تشویق و لحنی خوش، برای یادگیری به او انگیزه بدهید.

فارغ از اینکه شما یک سگ بانمک آپارتمانی داشته باشید و یا یک سگ نگهبان تنومند، باید فرمان‌هایی از قبیل: بردار، بیا، بمون، بنشین، ولش کن، بیار و بینداز را، به او آموزش دهید.

این موارد، دستوراتی الزامی می‌باشند، که حتما هر سگی می‌بایست از آن‌ها پیروی کند. بعد از اینکه حیوان این دستورات را به خوبی فرا گرفت، می‌توان فرمان‌های جالب‌تری را نیز به او آموخت.

برای مثال، اگر مایل هستید سگ شما «بزن قدش» و یا به عبارتی «های فایو» را یاد بگیرد. باید، تکه از غذای مورد علاقه حیوان را در دست بگیرید و هنگامی که سگ برای دریافت جایزه‌اش به سمت شما آمد، خوراکی را نزدیک دست او ببرید و تا زمانی که دستش را بالا نیاورده است، جایزه را در اختیار او قرار ندهید.

درست زمانی که، حیوان دست خود را بلند کرد، با کف دستت خود ضربه‌ای کوتاهی به دست او بزنید، کلمه‌ی «بزن قدش» را تکرار نمایید و بعد تکه غذا به او بدهید. به طور منظم، این کار را تکرار نمایید، تا ملکه‌ی ذهن حیوان گردد.

آموزش سگ در حین بازی

آموزش سگ در حین بازی
آموزش سگ در حین بازی

یکی از زمان‌هایی که نباید از آموزش سگ غافل شوید، در حین فعالیت و بازی کردن این حیوان می‌باشد. سگ‌ها همواره علاقه‌ی شدیدی به بازی کردن دارند و جالب است بدانید که تحت تاثیر رفتار و عملکرد همبازی خود قرار می‌گیرند.

توصیه می‌شود، در بازی با سگ خود مقرراتی را تنظیم نمایید و با تکرار و تمرین به حیوان بفهمانید تنها زمانی با او بازی خواهید کرد که از این قوانین پیروی کند.

در غیر اینصورت، همبازی نخواهد داشت. رعایت این نکته در حین آموزش سگ، به او یاد می‌دهد تا هیجانات خود را مدیریت کند و تحت تاثیر احساسات، رفتارهای پرخاشگرانه و غیر منتظره‌ای از خود بروز ندهد.

اهمیت برنامه ریزی برای آموزش سگ‌ها

اهمیت برنامه ریزی برای آموزش سگ‌ ها
اهمیت برنامه ریزی برای آموزش سگ‌ ها

برای آموزش سگ، حتما می‌بایست برنامه ریزی داشته باشید. چراکه، برنامه ریزی، شما را در رسیدن به چهار هدف مهم یاری می‌کند:

۱- با بهره گیری از برنامه ریزی در آموزش سگ، حیوان از همان روز نخست متوجه می‌شود که چه کسی رئیس است. در واقع، سگ می‌فهمد که برای غذا خوردن، بیرون رفتن، خوابیدن و یا انجام هر فعالیت دیگری باید کاملا مطیع صاحب خود باشد.

۲- با یک برنامه ریزی دقیق و جامع، خیال سگ آسوده خواهد بود که غذای او به موقع آماده است، در زمان مشخصی می‌تواند بازی کند و همچنین، به موقع می‌تواند به استراحت خود برسد. از این روی، سطح اضطراب او کاهش یافته و به آرامش بیشتری دست خواهد یافت.

۳- برنامه ریزی در آموزش سگ، از بسیاری از اختلالات رفتاری مثل پرخاشگری، گاز گرفتن، اختلالات خواب و… جلوگیری به عمل می‌آورد.

۴- در نهایت، برنامه ریزی موجب می‌شود تا صاحب سگ، با رفتارهای از پیش تعیین نشده‌ی کمتری مواجه شود و به خوبی بداند که چه زمان، چه رفتاری از پت خود خواهد دید.

یک روز از زندگی سگ من

اگر قصد نگهداری از یک سگ را دارید؛ توصیه می‌کنیم، حتما پیش از اقدام به خرید این حیوان، راجع به شیوه زندگی و نحوه‌ی آموزش سگ، تحقیق نمایید. چرا که، تربیت سگ ها، بسیار حائز اهمیت بوده و در کیفیت رابطه‌ی شما با آن‌ها موثر می‌باشد. از این روی، در طی مقاله‌ی زیر، مطالب مهمی در رابطه با آموزش سگ‌ها را بیان نموده ایم.

اگر عمل رها کردن را انجام نداد، با ملایمت دهان او را بگیرد و در حالی که اسم او را صدا می‌کنید، از او بخواهیید چیزی که در دهانش دارد را رها کند. اگر از شما اطاعت نکرد، از کمی خشونت و اخم استفاده کنید. اما از داد زدن و کتک زدن پرهیز کنید تا سگ شما دچار ترس و اضطراب نشود.

زمانفعالیت
5-7 صبحبیدار شدن و زمان دستشویی رفتن! به محض باز شدن چشمانتان، مستقیماً بسمت سگتان رفته و او را به محل توالت توله سگ خود بروید.(ما می دانیم که سر صبحح خواب آلود هستید و چه سختی می کند شما مسئولیت یک سگ را قبول کرده ایم).
5-7 صبحمشاهده کنید که آیا توله سگ شما بعد از دستشوی به استراحت زود هنگام می رود یا خیر. اگر نرفت، قهوه و چایی را برای شروع روزتان بخورید.
7.00صبحانه
7.15استراحت
7.30بازی و تمرین
8.15استراحت
8.30وقت چرت زدن
ساعت 10.30استراحت
10.45آموزش
ساعت 11 صبحصبحانه
11.15استراحت
ساعت 11.30بازی و تمرین
11.45استراحت
ساعت 12.00بازی و تمرین
ساعت 12.30وقت چرت زدن
2.30استراحت
2.45بازی و تمرین
3.00وقت شام
3.15استراحت
3.30بازی و تمرین
3.45استراحت
4.00وقت چرت زدن
6.00استراحت
6.15آموزش
ساعت 7 بعد از ظهروقت شام
7.15استراحت
7.30بازی و تمرین
7.45استراحت
ساعت 8.00آرامش و کمی ماساژ
10.45استراحت
11 شب – نیمه شبزمان خواب
ساعت 3 صبحبیدار شوید و توله سگ خود را به دشستشویی ببرید. بله درست خواندید ساعت 3 صبح. هرچند نه برای همیشه بعضی اوقات مثل ما انسان ها
3.15آرام به رختخواب برگردید
5-7 صبحصبح بخیر! از اول شروع کنید – اولین ایستگاه، منطقه توالت.

نکته: در زمان های استراحت اگر سگ شما نیاز به توالت داشت میتوانید آن را به محل توالت هدایت کنید.

4.3/5 - (35 امتیاز)

38 دیدگاه برای “آموزش تربیت سگ (مقدماتی تا پیشرفته) + تکنیک های حرفه ای

  1. فلور گفته:

    سلام الان پنج روزه که به من یک سگ هاسکی دو ماهه هدیه دادند که خیلی هم دوستش دارم وبهش علاقه مند شدم به من کمک کنید که خوب تربیتش کنم

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      سلام نژاد هاسکی از نژاد های پر انرژی هست که اگر با کمک مربی تربیت نشود میتونه شما را با چالش و دردسر روبه رو کند

      • Farhad گفته:

        واقعا عالى و بى نقص و بى نظير من كمتر مقاله ايى را به اين حد ديده و خوانده ام اميدوارم كه در تمامى زمينه ها موفق و مويد باشيد با سپاس بسيار و امتنان و تشكر از جناب كوهزاد

  2. فلور گفته:

    سگ حیوان نجیبی هست میخواهم از من مراقبت کنه

  3. سعید گفته:

    سلام

    سه سال بود که پای لوله گاز ما بر اثر تردد مدام آقایان دزد قلوه کن شده بود.

    آنقدر به ۱۱۰ زنگ زدم که دیگه وقعی نمیگذاشت ، تا اینکه خدا یک توله ۳ماهه از کسی که توان نگهداریش نداشتن برام فرستاد.

    اولش خیلی عذاب کشیدم چون هیچی از سگ نگهبان نمیدونستم.بیشتر مطالب اینترنت بدردم نخورد چون همه اشتباه بود.

    🔴 الان یکسال از آن روز میگذرد و فرستاده خدا ۱ساله شده و من هیچ زنگی به ۱۱۰ نزدم ، چون قبل وقوع هر جرمی با کوچکترین صدا ، حرکت یا حتی بوی تازه ای پارس میکند. برای همین نسبت به پارسال حتی تا سه پلاک بعد ما حضور زباله گرد،معتاد،دزد و ولگرد نصف شده!.

    – سگ آدم فروشی نمیکنه، اختلاس نمیکنه،حقوق و بیمه مزایا نمیخواد و نمیدونه کینه چی و در لحظه زندگی میکنه…
    – وقتی میبینم برای ۱گرم سوسیس ۲ کیلو گوشت استخوان دستمو حتی اگر ساعتها گرسنه باشه به حرمت نون و نمک بینمون… نمیخوره و به همون کم قانع… میگم خدایا چرا سگ تو قانون مدنی ارث نمیبره؟ .

    – وقتی تا ۱۸ ساعت صبر میکنه تا من بیام بازش کنم بره دستشویی، یاد بچم میفتم که تا ۷ سالگی خودش خراب میکرد!🤔

    – سگها مثل آدمها شخصیت دارند :
    یکی عامی و خنگ اون یکی فرهیخته و باهوش یکی دیگه تنبل… یکی زرنگ… یکی احمق اون یکی شجاع یکی دیگه ترسو…
    ✔ حالامیفهمم پیش گیری از جرم یعنی چی !.
    ✔ میفهمم کاهش پروندههای نزاع و سرقت در دادگاهها و کلانتریها یعنی چی !
    ✔ میفهمم اگر در جریان جانفشانی در سرقت سگ کشته شه، برای کار بزرگ پیش گیری از جرم و حفاظت از مال ما به اصطلاح انسانها حتی دیه هم بش تعلق نمیگیره!.
    🔴 جالب بدونید وقتی خوابه یواشکی میرم تو حیاط ببینم حواسش به حفاظتش هست؟ ، بعد میبینم با چ دقت نظری سرشو بالا میاره تا مطمئن نشه منم ، سرشو پایین نمی گذاره! هی روزی صد بار میگم خدایا ممنونم که چشم و گوشم برای آشنایی با سگ باز کردی.🙏 من حتی از آقایان دزدی که بانی این آشنایی با این موجود خارق العاده شدن و موجبات کنار گذاشتن باورهای غلط من نسبت به نجس العین را فراهم کردن صمیمانه سپاسگزارم.

    در پناه حق موفق و موید باشید.

  4. بهمن بهمن آبادی گفته:

    آموزش سگ گارد هم دارید گارد واقعی میخوام نمایشی نباشه

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      بله ما مربی با تجربه مخصوص گارد هم داریم

  5. جواد گفته:

    سلام یه سگ بومی دو ماه مهمان ماست چکار کنیم سوالم اینه که کی میتونیم تو طبعیت رها کنیم تا بره دنبال سرنوشتش

  6. فرشته گفته:

    من هرروز میبرمش پیاده روی هر روزم یک ربع اول هی اون بکش هی من بکش😂 تا بالاخره کوتاه میاد ولی بازم فرداش همین روش ادامه داره 😅بدبختی یک سال ونیمه بامنه هر روزم اینکارو میکنم بازم همقدم نمیشه

  7. مهلا قیاسی گفته:

    من متخصص آموزش به سگ پامرانین میخواستم شما دارید همچین فردی؟

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      بله مشکلی نیست تماس بگیرید

  8. هزینه تربیت سگ مالینویز گفته:

    تربیت سگ مالینویز چقدر میشه هزینش

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      هزینه به لوکیشن و سن سگ بستگی داره

  9. سهیل جام گفته:

    آموزش زنگ زدن به سگ رو میخوام یاد بدم میشه راهنمایی بفرمایید لطفا بصورت تصویری باشه ممنون از سایت خوبتون

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      چشم حتما تو برنامه هامون میزاریم

  10. نرگس مسلمی گفته:

    من یک سری آموزش تربیت سگ دیدم که کتک زدن سگ پامرانین توش بوده آیا این روش مرسومه؟

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      کاملا مخالف دعوا، کتک و هر خشونتی تو مراحل آموزش هستیم

  11. آرزو نیازمند گفته:

    سلام خسته نباشد میخواستم بدومنم برای تربیت سگ چه باید کرد

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      تماس بگیرید راهنماییتون خواهیم کرد

  12. فیلم تربیت سگ پاکوتاه گفته:

    فیلم تربیت سگ پاکوتاه دارید نمونه ببینم؟

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      بله در شبکه های اجتماعی ما موجود هست

  13. علیرضا استاراکی گفته:

    سگ من کلا بیرون به آدما واق میزنی و سگهای دیگه کلا رو صدا حساسه حتی وقتی تو خونه هست از بیرون هم صدا میاد واق میرنه راه حل لطفا🙏🏾

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      اطلاعات کاملتری بدید لطفا، مثل نژاد، سن، میزان غذا، نوع غذا و در روز چند یا ساعت بیرون میبرید،

  14. آموزش سگ هاسکی گفته:

    آموزش سگ هاسکی میخواستم

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      مشکلی نداره در واتس اپ پیام بزارید با شما تماس گرفته میشه

  15. فرشته گفته:

    سلام ،اولا ممنونم بابت مطالب مفیدی که گذاشتید ،دوما من میخواهم آموزش پاس نکردن رو به سگ چهارماهه که تازه به جمع خونواده مون اومده یاد بدم.چجوری یادش بدم بی موقع پاس نکنه ؟و ساکت باشه،مخصوصا نیمه شب ؟

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      سلام، ممنون از نظرتون، باید خلی سریع اجتماعی سازی و معرفی محرک ها را با سگتان شروع کنید

  16. پنبه گفته:

    من برام مهمه تو خونم آموزش تربیت سگ بدید آیا شما تربیت سگ در منزل انجام میدید

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      بله تمامی آموزش های ما در منزل شما انجام میشه و در حضور شما، سگ رو تو اتاق نمیبریم برای آموزش 🙂

  17. تینا اقبالی گفته:

    سلام قلاده هارنس کدوم هست میشه توضیح بدید مرسی و سوال من اینکه وقتی خلاف جهت من میره صداش کنم بیاد با قلاده به طرف خودم نکشمش منتظر ش بمونم که بیاد درسته مرسی از راهنمایی شما

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      قلاده هارنس همون قلاده کتفی یا کمری هست، بله اوایل از تشویقی با کمک قلاده استفاده میشه بعد تشویقی به مرور حذف میشه و فقط با صدا کردن سگ رو فرا میخونید

  18. سمیه گفته:

    تربیت سگ پامرانین هم انجام میدید؟

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      بله نژاد ملاک نیست

  19. فاطمه گفته:

    سگ من بهش بگم بمون میمونه ولی خو بعد بکم میاد وای بخام برم بیرون باغ بگم بمون بعد ده دقیقه میبینم داره میاد

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      تمرین زیاد نیاز داره و تکنیک و محرک های مختلف

  20. رضا صادقی کاشمر گفته:

    باعرض‌سلام‌خدمت‌جناب‌کوهزاد‌ودیگر‌دوستان‌رضاصادقی‌از‌کاشمرهستم‌ممنونم‌که‌باجدیت‌تمام‌وقت‌میذاریدوبه‌دوستان‌وعلاقه‌مندان‌به‌این‌موجودات‌پاک‌ودوست‌داشتنی‌وبی‌توقع‌کمک‌میکنیدکه‌بتونندکمتربه‌خودشون‌ودیگران‌اسیب‌بزنندوازبرداشت‌غلطی‌که‌انسانهااین‌حیوونای‌نجیب‌ونجس‌میپنداشتندوازشون‌دوری‌کنندوازخودبرونندکم‌کنیدضمنابه‌عرضدوستان‌برسونم‌سروصدای‌سگها‌اسم‌فارسیش‌واق‌واق‌کردنه‌‌ازدوستانی‌که‌کلمه‌پارس‌کردن‌رو‌بکار‌میبرند‌خواهش‌میکنم‌که‌ازاصطلاح‌درستت‌استفاده‌کنند‌‌وبه‌خود‌وپارسی‌زبانان‌توهین‌نکنند‌ممنون‌ازتمام‌خوننده‌گان‌ودنبال‌کننده‌گان‌‌گرامی‌ازآموزش‌هاتون‌ونظریه‌دوستان‌استفاده‌کردم‌وخواهم‌کردارادتمند.صادقی

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      پارس در اصل پارث بوده. این کلمه در زبان های دیگه ای همچون زبان سنسکریت به پاتره pâtra، در اوستایی به صورت پاثره pâşra و در سغدی به صورت پارث pârş آمده و در هر سه تا زبان هم به معنی مراقبت، بیداری، نگهبانی، محافظت بوده است؛ و چون کار سگ نگهبانی از گله و خانه بوده است، آوای او را پارث گفتند یعنی سگ بیدار است و نگهبانی می دهد. از آن جایی که ایرانیان بعدها واج های «ث» و «س» را یکسان بر زبان آوردند، پارث را به نادرست، پارس نوشتند. پس پارس کردن به معنی نگهبانی دادن است.

  21. علیرضا گفته:

    سلام خسته نباشید
    قربان من سگ از وقتی اندازه کف دستم بود اوردمش الان ۳سال و ۶ ماهش .نزاد گلدن با ژرمن میکسه من میخوام یاد بگیره بوقتش گاز بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *