آشنایی با لاک پشت

پت شاپ آتاپت: لاک پشت ها، حیواناتی بسیار آرام و دوست داشتنی هستند، که برخی از افراد از آنها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند. برای این منظور، می بایست اطلاعات کافی در رابطه با سبک زندگی، برنامه غذایی و بیماری های احتمالی آنها داشت. در طی مقاله زیر، به معرفی انواع لاک پشت ها و شیوه ی نگهداری از آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با لاک پشت

آشنایی با لاک پشت
آشنایی با لاک پشت

شاید لقب یکی از بامزه‌ترین حیوانات خانگی را بتوان به لاک پشت اختصاص داد. این حیوان جذاب و بانمک، در گروه خزندگان جای دارد و از طریق تخم‌گذاری تولید مثل می‌کند. لاک پشت ها، به خصلت خونسردی مشهور می‌باشند و عمری نسبتا طولانی دارند. به طوری که، با مراقبت و تغذیه‌ی اصولی، عمر این خزندگان به ۱۰۰ سال نیز می‌رسد. از این روی، می‌توانند دوستان خوبی برای شما باشند.

تغذیه لاک پشت

تغذیه لاک پشت
تغذیه لاک پشت

این حیوانات، با توجه به محلی که در آن زندگی می‌کنند، سبک تغذیه‌ی مخصوصی دارند. اما، به طور کلی جز حیوانات همه چیز خوار محسوب می‌شوند و هم از فراورده‌های گوشتی و هم از سبزیجات تغذیه می‌کنند. رژیم غذایی این خزندگان می‌بایست متنوع و مملو از ویتامین و املاح معدنی باشد، تا سلامت آن‌ها تضمین گردد.

امروزه، شرکت‌هایی اقدام به ارائه‌ی غذاهای مخصوص حیوانات، از جمله لاک پشت‌ها نموده اند. استفاده از این خوراک ها، می‌تواند در کنار غذاهای تازه و خانگی برای این خزندگان مفید باشد.

در رابطه با غذا دادن به این حیوانات، رعایت چند نکته، حائز اهمیت می‌باشد:

۱- میزان غذای مورد نیاز برای لاک پشت‌های جوان، بیش از لاک پشت‌های پیر می‌باشد.
۲- این خزندگان، در سنین پیری به طور معمول به میوه و سبزیجات بیشتری نیاز دارند.
۳- در طی یک قاعده‌ی کلی، لاک پشت‌های بالغ، به صورت یک روز در میان و کاسه پشت‌های کوچک و نابالغ به صورت روزانه نیاز به تغذیه دارند. اما، در این مورد نظر دامپزشک ارجح می‌باشد.
۴- لاک پشت‌هایی که در طبیعت زندگی می‌کنند، به طور معمول تمامی احتیاج‌های ذاتی و طبیعی خود را به دست می‌آورند. اما، اگر از این خزندگان در محیط خانه نگهداری میکنید، لازم است برای تامین نیاز آن‌ها در رابطه با ویتامین د ۳ از لامپ یو وی بی‌بهره ببرید و یا به آن‌ها مکمل دارویی ویتامین د ۳ بدهید.

۵- از دیگر ویتامین‌های حیاتی برای این خزندگان، ویتامین آ می‌باشد. کمبود ویتامین آ، سلامت پوست و چشم حیوان را به طور جدی در خطر می‌اندازد. به طوری که در موارد حاد، مرگ این پت دوست داشتنی را در پی خواهد داشت.

غذای خانگی لاک پشت

انواع لاک پشت
انواع لاک پشت

لاک پشت‌های خانگی، معمولا جثه‌ی کوچکی دارند و به همین دلیل، میزان غذای مصرفی آن‌ها نیز اندک می‌باشد. غذای اصلی این خزنده، کاهو است و علاقه‌ای ویژه‌ای به سبزیجات و میوه‌های تازه دارد. این حیوان، از گوشت، کرم، حشرات و حلزون‌ها نیز تغذیه می‌کند و می‌توان از این طریق املاح معدنی مورد نیاز بدن او را تامین نمود.

اما، در صورتی که، برنامه‌ی غذایی او از کلسیم، ویتامین و آنتی اکسیدان کافی برخوردار نباشد و یا در مصرف خوراک‌هایی با طبع سرد زیاده روی کند؛ احتمال مسمومیت و یا مرگ لاک پشت وجود دارد.

برای نگهداری از این پت‌های دوست داشتنی، نیازی نیست خود را به دردسر اندازید. چرا که، اکثر مواد غذایی که در خانه موجود دارید، برای این حیوانات مناسب می‌باشند.

لاک پشت، علاوه بر کاهو، می‌تواند از: ریحان، خیار، کدو سبز، کلم پیچ، کرفس، قارچ، انبه، خربزه، سیب، توت فرنگی، گلابی، گوپی، جیرجیرک، نان، هویج، سیب زمینی، فلفل سبز، گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی، موز، هلو، کرم خاکی، لارو پشه، سفیده‌ی تخم مرغ و… نیز تغذیه کند.

توجه نمایید که هویج، یکی از مهمترین فاکتورهای غذایی کاسه پشت‌ها می‌باشد و غذاهای خانگی و یا بسته‌های خوراکی شرکتی، می‌بایست در حجم‌های اندک و تعداد دفعات بالا در اختیار حیوان قرار بگیرند.

انواع لاک پشت

انواع لاک پشت

لاک پشت ها، به طور کلی در دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند: لاک پشت‌های آبی و لاک پشت‌های خاکی.
همانطور که از نام لاک پشت‌های آبی پیداست، بیشتر اوقات در آب به سر می‌برند همچون اردک ها، در بین انگشتان خود پرده‌هایی دارند.

چنگال‌های این خزندگان طویل می‌باشد و آناتومی لاک آن‌ها برای شنا کردن، مناسب است. عمر این خزندگان، ۲۰ تا ۴۰ سال تخمین زده شده است و این موجودات خونسرد، هم از گوشت و هم از گیاهان تغذیه می‌کنند.

و اما لاک پشت‌های خاکی، توی خشکی زندگی نموده و پاهای بزرگ و پهنی دارند. عمر این حیوانات ۸۰ الی ۱۵۰ سال تخمین زده شده است و دارای لاکی به شکل قوس دار هستند.

لاک لاک پشت ها، فارغ از اینکه آبی باشند و یا خاکی، به عنوان محافظ عمل کرده و یک جز جدایی ناپذیر از بدن آن‌ها محسوب می‌شود. به طوری که، اگر لاکشان دچار آسیب و یا شکستگی شود، متحمل درد و رنج زیادی می‌شوند و احتمال مرگ آن‌ها وجود دارد.

فضای مناسب برای نگهداری از لاک پشت‌های آبی و خاکی

اگر قصد نگهداری از یک لاک پشت آبزی را دارید، حتما می‌بایست یک آکواریوم تهیه کنید. عمق آکواریوم مناسب برای این خزنده می‌بایست دو برابر طول لاک او بوده و طول فضای آکواریوم حداقل می‌بایست ۴ برابر طول بدن لاک پشت باشد.

یک آکواریوم مناسب برای این خزندگان، آکواریومی می‌باشد، که متشکل از یک فضای خشکی باشد، تا بدین وسیله حیوان بتواند زمانی را به استراحت و آفتاب گرفتن بپردازد.

از مهمترین فاکتورهای یک آکواریوم خوب، مجهز بودن آن به یک فیلتر اساسی و قدرتمند است و حتما می‌بایست به طور مرتب آب آن را تعویض نمایید. چرا که، این حیوانات، پتانسیل بالایی برای ابتلا به معضلات پوستی و قارچی دارند.

لاک پشت‌های خاکی، برای زندگی به محیطی نیاز دارند که در آن حس امنیت داشته باشند. محیط نگهداری از این خزندگان، می‌بایست بیرون از فضای منزل باشد، تا بدین وسیله هم بتوانند آفتاب بگیرند و هم با بهره گیری از کودهای گیاهی در محل زندگی آن‌ها، رطوبت بدنشان تامین گردد.

لاک پشت‌های خاکی، تنها گاهی به آبی با دمای معتدل برای نوشیدن نیاز دارند و علاقه‌ای به شنا کردن ندارند.

نکات مهم در نگهداری از لاک پشت‌ها

در صورتی که تصمیم گرفته‌اید تا یک لاک پشت را به عنوان پت به خانه بیاورید، پیش از اقدام به این کار باید نکاتی را در نظر داشته باشید:

۱- هرگز این حیوانات را از طبیعت جدا نکنید و با خود منزل نیاورید. چرا که، امکان دارد به بیماری‌های مشترکی بین حیوان و انسان مبتلا باشند و شما را نیز در خطر بیندازند. همچنین، برخی از گونه‌های این خزندگان در حال انقراض بوده و با جدا کردن آن‌ها از طبیعت، می‌توانید ناخواسته آسیب بسیار بزرگ و عمیقی به محیط زیست وارد نمایید. همچنین، لاک پشت‌های وحشی، ارتباط خوبی با زندگی در فضای بسته نداشته و دچار اضطراب زیادی می‌شوند.

۲- توصیه می‌کنیم برای خرید این حیوانات دوست داشتنی، به فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید و سلامت لاک، وضعیت چشم ها، میزان فعالیت و رنگ لاک آن‌ها را بررسی نمایید.

۳- اگر روزی فرا رسید که دیگر توان نگهداری از لاک پشت خود را نداشتید، هرگز او را در طبیعت رها نکنید. چرا که، این حیوانات از کودکی به اسارت عادت کرده‌اند و قادر به یافتن غذای خود در طبیعت نیستند.

علاوه بر آن، برخی از این خزندگان، قادر به اعمال تغییراتی در اکوسیستم طبیعت هستند و رها کردن آن‌ها در طبیعت امری خطرناک برای محیط زیست به شمار می‌آید. بنابراین، تلاش کنید تا نگهداری از لاک پشت خود را به یک شخص مطمئن و دوستدار حیوانات بسپارید.

۴- معروف‌ترین لاک پشت خاکی تحت عنوان لاک پشت جعبه‌ای شناخته می‌شود؛ و لاک پشت برکه‌ای خزری و لاک پشت گوش قرمز از جمله محبوب‌ترین خزندگان آبزی می‌باشند.

لاک پشت جعبه‌ای و شیوه‌ی نگهداری از آن

لاک پشت‌های جعبه ای، خزندگانی بسیار دوست داشتنی هستند، که دارای لاکی زیبا با طرح‌هایی به رنگ زرد می‌باشند. این حیوانات، روحیه‌ی حساسی دارند و نباید تحت استرس باشند.

به عبارتی، نیاز به محیط امن برای زندگی دارند و انتخاب مناسبی برای بچه‌ها و کسانی که تا به حال لاک پشت نداشته اند، نمی‌باشند.

محل زندگی لاک پشت

محیط زندگی این خزندگان، می‌بایست مشابه مکان زندگی طبیعی آن‌ها باشد و توصیه می‌شود، هفته‌ای یک مرتبه محل زندگی لاک پشت‌های جعبه‌ای را نظافت کنید.

همچنین، لازم است تا بنا به تشخیص دامپزشک، هر روز و یا یک روز در میان به آن‌ها غذا بدهید.

فضای محل زندگی این پت‌های دوست داشتنی، همچون دیگر خزندگان خشکی‌زی می‌بایست بیرون از خانه بوده و هرگز دمای آن به زیر ۱۰ درجه نرسد. علاوه بر آن، لازم است تا دیواره‌های قفس این خزندگان مینیموم ۵۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد و لبه‌های آن به سمت داخل قوس داشته باشند، تا بدین وسیله از فرار حیوان جلوگیری به عمل آید.

لاک پشت گوش قرمز و شیوه‌ی نگهداری از آن

لاک پشت‌های گوش قرمز، هنگامی که در حال گذراندن دوران کودکی خود هستند حدود ۱۰ سانتی متر بوده و گوش قرمزهای بالغ تقریبا ۳۰ سانتی متر می‌باشند. همانطور که از نام این خزندگان پیداست، کناره‌های صورت آن‌ها لکه‌هایی به رنگ قرمز و یا نارنجی دیده می‌شود.

بهترین مکان برای نگهداری از گوش قرمزها، درون برکه‌های مصنوعی و یا آکواریوم است. از نظر فراوانی، لاک پشت‌های گوش قرمز نسبت به لاک پشت‌های جعبه‌ای بیشتر یافت می‌شوند و در کودکی جز حیوانات گوشتخوار دسته‌بندی می‌شوند. اما، هرچه بزرگتر می‌شوند، ذائقه‌ی آن‌ها به سمت گیاهخواری تمایل پیدا می‌کند. بهترین شرایط غذا دادن به این خزندگان درون آب می‌باشد.

لاک پشت برکه‌ای خزری و شیوه‌ی نگهداری از آن

به دلیل دخالت بیش از حد انسان‌ها در زندگی لاک پشت‌های برکه‌ای خزری، این گونه در حال انقراض می‌باشد و عمدتا در کشورهایی مثل قبرس، عربستان، ایران، ترکیه و بلغارستان یافت می‌شوند. بهترین مکان زندگی برای این گونه هم همچون گوش قرمزها درون برکه‌های دست ساز و یا آکواریوم‌های مخصوص لاک پشت‌ها می‌باشد.

از خصوصیات منحصر به فرد لاک پشت برکه‌ای خزری، می‌توان به قدرت تشخیص آن‌ها اشاره داشت. به طوری که این خزندگان، شما را به عنوان صاحب خود می‌شناسند و گاهی به شیوه‌ی خودشان از شما درخواست غذا می‌کنند.

این گونه، علاقه‌ای به لمس شدن از سمت انسان‌ها ندارند و اگر احساس امنیت نداشته باشند، مدت زمان زیادی از آب خارج نمی‌شوند و به خشکی سر نمی‌زنند. گاهی اوقات نیز، اگر برخلاف میل آن‌ها برخورد کنید، شما را گاز می‌گیرند.

چگونه به لاک پشت‌ها احساس امنیت بدهیم؟

کلیه‌ی لاک پشت ها، نیاز به گوشه و کنار دنجی دارند، تا در آن مخفی شوند. از این روی، می‌توانید در محیط زندگی آن‌ها، مکان‌هایی را برای این منظور طراحی کنید. برای مثال، تکه‌های از لوله‌های پلاستیکی در اطراف فضای زندگی آن‌ها قرار دهید و یا تکه‌هایی از چوب را به صورت شناور روی آب قرار دهید.

همچنین، توصیه می‌کنیم گاهی با این خزندگان با لحنی خوشایند و ملایم صحبت کنید. چرا که، آن‌ها انرژی مثبت و یا منفی را از شما دریافت می‌کنند و این کار می‌تواند برای آن‌ها احساس آرامش و امنیت ایجاد نماید.

خواب زمستانی لاک پشت‌ها

از آنجایی که لاک پشت، حیوانی بسیار خونسرد می‌باشد، با کاهش دمای هوا و طولانی شدن شب ها، کم اشت‌ها شده و با حفر چاله در داخل زمین، مکانی دنج برای خواب زمستانی خود فراهم می‌کند.

تنها زمانی که باران می‌بارد، گاهی از مخفیگاه خود خارج شده و کمی آب می‌نوشند و مجدد به چاله‌ی امن خود باز می‌گردد. در اماکن گرمسیر نیز، در فصول گرم و طاقت فرسای تابستان این کار را انجام می‌دهند، تا از گرمای هوا در امان باشند.

لاک پشت‌های خانگی نیز، به خواب زمستانی نیاز دارند و اگر در زمستان، دمای محیط زندگی شما متعادل می‌باشد، می‌بایست میزان دمای محل نگهداری از این حیوانات را کاهش دهید، تا نیاز طبیعی بدن آن‌ها تامین گردد.

در این شرایط از غذا دادن اجباری به حیوان اجتناب نمایید. چرا که، این خزندگان تقریبا ۲ تا ۶ هفته پیش از رفتن به خواب زمستانی، غذا خوردن را متوقف می‌کنند.

با قرار دادن لاک پشت در ظرف آبی کم عمق می‌توانید به این حیوانات کمک کنید، تا رطوبت مورد نیاز بدن آن‌ها در طول دوره‌ی خواب زمستانی آن‌ها تامین گردد و دچار خشکی پوست نشوند.

نور مناسب برای مکان زندگی لاک پشت‌ها

لاک پشت‌ها به صورت طبیعی در روز، نیاز دارند ۱۲ ساعت در معرض نور خورشید قرار داشته باشند، تا بتوانند کلسیم مورد نیاز خود را به دست بیاورند. حال اگر از این خزندگان با نمک، در منزل نگهداری می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای تامین نیاز آن‌ها به ویتامین دی، از لامپ‌های یو وی بی‌بهره ببرید. در غیر اینصورت، احتمال از دست رفتن حیوان وجود خواهد داشت.

همچنین، توصیه می‌شود شب‌ها برق‌ها را خاموش نمایید تا مکانیزم طبیعی شب و روز برای حیوان تداعی گردد. به هنگامی که چراغ‌ها خاموش است، می‌توانید برای گرم کردن محیط زندگی این خزنده از سرامیک و یا تشک‌های حرارتی مخصوص بهره ببرید.

دمای مناسب برای مکان زندگی لاک پشت‌ها

متابولیسم بدن لاک پشت‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوانند مستقل از محیط، بدن خود را گرم نگه دارند. از این روی، می‌بایست با استفاده از ابزارهای مخصوص دمای آب لاک پشت‌های آبزی را بین ۲۲ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگه داشته و دمای برخی از نقاط آکواریوم آن‌ها را، در بازه ۳۴ تا ۳۸ درجه سانتی گراد نگه دارید.

همچنین، دمای مناسب برای محل زندگی لاک پشت‌های خشکی‌زی (خاکی)، شب‌ها می‌بایست بین ۱۸ الی ۲۳ درجه سانتی گراد و روزها ۲۹ تا ۳۵ درجه سانتی گراد باشد. علاوه بر آن، برخی نقاط محوطه‌ی زندگی این لاک پشت‌ها نیز می‌بایست گرمتر از دیگر قسمت‌ها باشد.

برای کنترل و مدیریت دماهای مذکور، استفاده از یک دماسنج الزامی می‌باشد.

بیماری‌های لاک پشت‌ها

لاک پشت‌ها نیز، همچون دیگر پت‌ها در معرض ابتلا به برخی بیماری‌های خاص می‌باشند. بعضی از مهمترین بیماری‌هایی که می‌توانند این خزندگان را درگیر کنند، عبارتند از:

بیماری‌های مربوط به گوش: عدم رعایت بهداشت محل زندگی لاک پشت ها، می‌تواند موجب عفونی شدن گوش آن‌ها گردد. در این شرایط، پوست قسمت گوش آن‌ها ملتهب و متورم می‌گردد و حالت متقارن آناتومی سر آن‌ها تغییر پیدا می‌کند. احتمال انتقال این عفونت از گوش‌ها به چشم‌ها و استخوان فک نیز وجود دارد.

گاهی معضلات مربوط به گوش حیوان به قدری کم و سطحی است که تنها در چکاپ‌های دوره‌ای مشخص می‌گردد و گاهی به اندازه‌ای شدت آن بالا می‌باشد، که علائم آن را می‌توانید در رفتارهای حیوان مشاهده نمایید.

به عنوان مثال، سر خود را به سنگ‌ها می‌کشد و یا به صورت مداوم دست خود را به سمت منطقه‌ی عفونی می‌برد.

درمان عفونت‌های مرتبط با گوش، گاهی با بهره گیری از درمان‌های موضعی قابل درمان هستند و گاهی اوقات نیز در صورت تشخیص دامپزشک، با یک جراحی کوچک برطرف می‌شوند.

بیماری متابولیک استخوانی: لاک پشت ها، برای حفظ سلامت لاک و استخوان‌های خود نیاز جدی به کلسیم دارند. از این روی، می‌بایست مصرف خوراکی‌های حاوی کلسیم را به مقدار کافی در رژیم غذایی این حیوانات بگنجانید و از قرار دادن حیوان در معرض نور خورشید غافل نشوید.

چرا که، ویتامین دی (Vitamin D) نقش مهمی در تولید کلسیم دارد. همچنین در دوره‌های چکاپ این خزنده، همواره از عملکرد صحیح غده پاراتیروئید او اطمینان حاصل نمایید.

بیماری متابولیک استخوانی، که آن را Metabolic Bone disease و یا (MBD) نیز می‌نامند، بیشتر در لاک پشت‌های در حال رشد قابل مشاهده می‌باشد و منجر به تغییر حالت لاک و استخوان‌های آنان می‌گردد.

دیگر عواملی که به این بیماری دامن می‌زنند، عبارتند از: دمای پایین محیط زندگی حیوان، گرسنه ماندن طولانی مدت، استرس، اختلال در تخم‌گذاری و….

به طور معمول برای درمان این بیماری می‌بایست، مواد خوراکی مثل میگو و اسفناج را به صورت موقت از رژیم غذایی حیوان حذف نمایید و او را به صورت مداوم در معرض نور خورشید قرار دهید. اما، در شرایطی که شدت بیماری زیاد باشد، می‌بایست از داروهای خوراکی و یا تزریقی (به تشخیص دامپزشک) بهره برد.

نارسایی کلیه ها: مهمترین عمل در رابطه با این بیماری پیشگیری می‌باشد و این کار به وسیله‌ی مدیریت رژیم غذایی حیوان امکان‌پذیر خواهد بود. چرا که، قطعا پیشگیری بسیار بهتر از اقدامات درمانی می‌باشد. هنگامی که اوره، در ارگان‌هایی مثل کلیه، طحال، کبد و… رسوب کند، نارسایی این بافت‌ها را در پی خواهد داشت.

در طی این بیماری، حیوان دچار کم تحرکی، افسردگی، کم اشتهایی و… می‌شود. حتی، گاهی التهاب و تورم مفصل‌های لاک پشت نیز به وضوح در طی این بیماری نمایان خواهد بود. برای درمان این بیماری، برخی دامپزشکان داروهایی را تجویز می‌نمایند و در شرایط حاد که کلیه‌ها از کار افتاده باشند، مرگ بدون درد حیوان به وسیله بیهوشی، یکی از راه‌های پیشنهادی خواهد بود.

مشکلات پوستی: در صورتی که لکه‌هایی به رنگ‌های قهوه‌ای و یا زرد روی پوست لاک پشت خود مشاهده نمودید، به احتمال زیاد حیوان دچار عفونت‌های پوستی شده است. عواملی که می‌توانند منجر به عفونت پوستی شوند، عبارتند از: PH نامناسب محل زندگی حیوان، کمبود و یاعدم تماس با نور خورشید، درگیری بین جنس نر و ماده و…. برای درمان این بیماری، می‌توانید از آنتی بیوتیک‌های موضعی مخصوص و یا بتادین رقیق شده بهره ببرید.

خوردن مدفوع (کوپروفاژی): در صورتی که املاح و مواد معدنی مورد نیاز لاک پشت تامین نشود، یا به عبارتی رژیم غذایی مقوی و غنی نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که به سراغ خوردن مدفوع خود و یا دیگر حیوانات برود. این نشان از وجود کمبودهایی در برنامه‌ی غذایی حیوان می‌باشد.

کمبود ویتامین A: ویتامین A، تاثیر بسزایی در حفظ سلامت چشم‌ها و مخاط بدن لاک پشت‌ها دارد. از این روی کمبود آن، موجب دهیدراته شدن پوست، عفونت دستگاه تنفسی، عفونت گوش‌ها و نارسایی‌های کبدی و کلیوی می‌شود. اما تاثیر عمده‌ی کمبود ویتامین آ، بر چشم‌های حیوان بوده و در موارد حاد نابینایی این خزنده را در پی خواهد داشت.

در صورتی چشم‌های حیوان دچار ترشحات غیر عادی، التهاب و تورم شد، فورا او را نزد دامپزشک ببرید.

خوراکی‌هایی همچون گوجه فرنگی، هویج و شلغم منابع اصلی ویتامین A برای این حیوانات هستند. اما، مصرف مداوم سبزیجاتی مثل خیار و کاهو می‌تواند آسیب‌زا باشد؛ چرا که، ویتامین آ در این دو بسیار اندک است.

گردآورنده: پت شاپ آتاپت

4.7/5 - (121 امتیاز)

12 دیدگاه برای “آشنایی با لاک پشت

  1. عاطفه گفته:

    سلام ایا میتوان لاکپشت زمینی پرورش داد

  2. حسین گفته:

    سلام من یک لاکپشت برکه ای خزری خریدم بالغه ،تو تشت تو حیاط نگهش میدارم از وقتی خریدمش تکون نمیخوره فقط مواقعی که بهش سر میزنم یهو میره زیر اب قایم میشه یه مایع سفیدی تو اب ازش بیرون میاد حالت پوست اندازی داره انگار مثل مار داره پوست میندازه نمیدوم مشکلش چیه ایا مریضه یا نه و اینکه ما تو خوزستان زندگی میکنیم هوا گرمه لطفا بگید دمای زندگی این لاکپشت چقدر باید باشه گرما براش بد نیست؟

    • رضا گفته:

      باید تو دمای ۳۵ یا ۲۵ باشه

    • رضا گفته:

      دمای سی پنج یا بیست پنج داخل اب خنک

  3. علیرضا موسوی گفته:

    سلام من یه ماهه لاکپشت دارم تو این یه ماه فقط نون خورده کاهو و اینا هم خواستم بهش بدم نخورده الان چند روزه اشتهاش کم شده خیلی کم میخوره و مدفوعش هم فرق کرده ی ذره یه ذره شده پوست لاکش هم انگار خشک شده مثل وقتایی که ادما میخان رشد کنن پوست دستشون میکنه و یجوری میشه البته الان داره مثل قبل میشه لاکش از گوشه ها بعضی جاهای لاکش هم از رنگ سبز به رنگ زرد تغییر کرده ولی با همه اینا هنوز مثل قبل سر حاله
    اگه کسی اطلاعاتی داره لطفا بهم بده

    • مهرزاد کوهزاد گفته:

      سلام علرضای عزیز ممنون که مارو قابل دونستی و برای ما پیام گذاشتی، در مورد سوالی که فرمودید حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید ترجیحا هم متخصص خزندگان باشه بهتر است، کم اشتهایی و تغییر مدفوع میتونه خطرناک برای لاک پشت شما باشه.

  4. مهدیه گفته:

    سلام من دوتا لاک پشت نروماده دارم تقریبأ رنگشون یشمی وآنها را در گوشت ای از حموم نگه داری میکنم وغذاشونم کاهو میدم آیا این روال زندگی برای لاکپشتها خوبه یا بده راهنماییم کنید ممنون میشم .

  5. saeide گفته:

    سلام، وقتتون بخیر
    ما یه لاک‌پشت خاکی خونگی نر داریم که همیشه توی حیاط و آفتاب گرفتنش دست خودشه، قبلا میومد دور حیاط و آفتاب می‌گرفت، حتی وقتی گرسنش بود و میرفتیم داخل حیاط میومد سمتمون و اجتماعی تر بود، چند وقتیه رفته یه گوشه و فقط برای غذا خوردن میاد بیرون و دوباره میره همونجا، علتش چی میتونه باشه؟

    • بالیده گفته:

      منم یه لاک پشت دارم همینطوره بیشتر اوقات خوابه وقتی بیدار میشه یچیزی میخوره دوباره میخوابه و همششم دنبال یجایی یا یه گوشه ایه بگیره بخوابه بیشتر جاهای تاریک اولش فک میکردم تریاک میکشه بعدش فهمیدم طبیعتش اینطوره

  6. Elfo گفته:

    مچرکر از اطلاعات
    مفید ارزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *