طوطی کاکادو (طوطی‌ کاکلیان)

طوطی کاکادو، پرنده‌ای زیبا می‌باشد، که خاستگاه آن به استرالیا بر می‌گردد. این طوطی، به دلیل داشتن ظاهری جذاب و فریبنده جز پرندگان زینتی محبوب به شمار می‌آید. طوطی کاکادو، بیش از ۲۰ گونه دارد، که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند. اما، به طور کلی پرنده‌ای باهوش و چابک می‌باشد، که علاقه‌ی ویژه‌ای به خرابکاری و جست وخیز دارد.

طوطی کاکادو سخنگو
طوطی کاکادو سخنگو

آشنایی با طوطی کاکادو

پت شاپ آتاپت: طوطی کاکادو، یک پرنده‌ی فوق العاده زیبا، جذاب و باهوش می‌باشد، که خاستگاه آن به استرالیا بر می‌گردد و از خانواده‌ی کاکاتوئیده‌ها می‌باشد. آنچه که موجب محبوبیت این طوطی شده است، کاکل یا به عبارتی تاج روی سر آن می‌باشد. هنگامی که طوطی دچار احساساتی مثل خوشحالی، نگرانی، نیاز به جلب توجه و… می‌شود، با برافراشتن و جلوه گریِ کاکلِ خود احساسش را بروز می‌دهد.

طوطی کاکادو، با اسم لاتین Cockatoo در برخی کشورها به نام باراتا هم شناخته می‌شود. پیش از هر چیز، زیباییِ این پرنده هر شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر کاکادو، تبدیل به یک پرنده‌ی زینتی دوست داشتنی و ارزشمند شده است.

معروف‌ترین گونه‌ی طوطی کاکادو، کاکادو تاج سولفوری می‌باشد. اما، این طوطی نژادهای دیگری هم دارد، که هریک ویژگی‌های و زیبایی‌های خاصِ خود را دارند. در طی این مقاله، به معرفی طوطی‌های کاکادو می‌پردازیم. بنابراین، اگر شما هم به سبک زندگی و شرایط نگهداری از این پرنده علاقمند هستید، با ما همراه باشید.

طوطی کاکادو cockatoos
طوطی کاکادو cockatoos

مشخصات ظاهری طوطی کاکادو

طوطی‌های کاکادو، از تنوع ظاهری بالایی برخوردار می‌باشند. در واقع، بیش از ۲۰ گونه از این طوطی در جهان پراکنده است، که طوطی کاکادو سیاه دم قرمز را می‌توان بلند قدترین طوطی در کاکادوها به شمار آورد. قد این نژاد، به ۶۵ سانتی متر می‌رسد. همچنین، کاکادوی فیلیپین و سولومون جز کوتاه قد ترین این طوطی سانان محسوب می‌شوند و ماکزیمم اندازه‌ی قد آنان ۳۰ سانتی متر تخمین زده شده است.

از نظر رنگ پرها نیز، می‌توان طوطی کاکادو را در رنگ‌هایی مثل: طوسی، مشکی، سفید و یا صورتی مشاهده نمود.

منقار این حیوان، بسیار قدرتمند می‌باشد. چرا که، از شکل فیزیکی بسیار خاصی برخوردار می‌باشد. نوک منقار پایینی کاکادو، دارای دو انت‌ها بوده و در صورتی که اقدام به گاز گرفتن شما نماید، قطعا درد زیادی را تجربه خواهید کرد.

توصیه می‌شود، اگر جز آن دسته از افراد می‌باشید، که دچار آلرژی‌های تنفسی و یا آسم هستید؛ طوطی کاکادو را به عنوان پرنده‌ی خانگی خود انتخاب نکنید.

زیرا، شکل و بافت بال و پر این طوطی، اندکی با دیگر پرنده‌ها متفاوت است. به طوری که، پرهای بسیار ریزی دارد، که حاصلِ تجزیه‌ی کرک بوده و از پرهای اصلی او محافظت می‌کنند، که این می‌توانند یک نقطه‌ی منفی برای افراد حساس باشد.

طوطی کاکادو (طوطی کاکلیان)
طوطی کاکادو (طوطی کاکلیان)

خصوصیات اخلاقی طوطی کاکادو

طوطی‌های کاکادو را می‌توان پرندگانی بسیار پر سر و صدا به شمار آورد. کاکادوها، به طور ذاتی برای برقراری ارتباط با دیگر پرندگان در طبیعت، صدای بسیار بلندی دارند. از این رو در بیشتر مواقع، به خصوص زمانی که بسیار با نشاط و سرحال می‌باشند، اقدام به تولید صداهای بسیار بلندی می‌کنند. در نتیجه، اگر ساکن آپارتمان هستید، قبل از اقدام به خرید این پرنده باید این نکته را در نظر بگیرید.

از سویی دیگر، طوطی کاکادو، پرنده‌ای بسیار باهوش می‌باشد. به طوری که، شما را به وجد خواهد آورد. این طوطی سانِ جذاب به طرز عجیبی به بازی‌های فکری علاقه دارد و به سرعت شیوه‌ی باز کردن قفل قفس خود را فرا می‌گیرد. این هوش او، برای یادگیری انواع تردستی و تعدادی کلمه نیز موثر است.

از دیگر خصوصیات اخلاقی این پرنده، می‌توان به روحیه‌ی تنوع طلب آن اشاره داشت. هرچه اسباب بازی و غذا در اختیار کاکادو قرار دهید، با اشتیاق از آن‌ها استقبال می‌کند و مشغول بازی و کندوکاو می‌شود.

شاید کمی باور این مسئله برای شما دشوار باشد. اما، باید بدانید یکی از شهرت‌های طوطی کاکادو خرابکاری می‌باشد. به صورتی که، زمانی به خودتان آمده و می‌بینید که کاکادو در حال جویدن کتاب ها، وسایل چوبی، زیورآلات و یا یک شی ارزشمند دیگر می‌باشد. و هرچه بیشتر برای جلوگیری از این کار تلاش نمایید، کمتر نتیجه می‌گیرید. چرا که، این طوطی کمی یک دنده بوده و اگر به ظاهر به حرف شما توجه کند و دست از خرابکاری بردارد، اندکی بعد دوباره کار خود را ادامه خواهد داد.

شاید خرابکاری‌های کاکادو، شما را آزرده خاطر کند. اما، بازیگوشی و شیطنت‌های این پرنده موجب می‌شود تا فورا خرابکاری‌هایش را فراموش کنید. طوطی کاکادو، به انجام کارهای آکروباتیک و عجیب و غریب بسیار علاقه دارد. گاهی در قفس خود به صورت برعکس آویزان شده و گاهی هم با ریتم یک موسیقی آغاز به تکان دادن سر خود می‌کند.

این پرنده‌ی دوست داشتنی، به شدت نیازمند توجه و محبت، از جانب صاحب خود می‌باشد. باید برای او وقت بگذارید، با او بازی کنید و حتی گاهی او را سرزنش کنید. اما، لحن شما نباید به گونه‌ای باشد که پرنده دچار ترس و استرس شود. کاکادو، درست مثل یک کودک ۳ و یا ۴ساله متوجه محبت، خشونت و یا بی‌توجهی شما می‌شود.

این پرنده، باید به موقع از شما حساب ببرد. وگرنه، با ایجاد سر و صدا و جیغ کشیدن از حد خود فراتر می‌رود! در نظر داشته باشید، که اگر یک کودک در خانه دارید، توجه شما به او حسادت طوطی کاکادو را بر می‌انگیزد. در نتیجه، از محبت و توجه به این پرنده‌ی احساساتی غافل نشوید.

زمانی که طوطی‌های کاکادو قدم به سنین پیری می‌نهند، رفته رفته بی‌حوصله و دمدمی مزاج می‌شوند. بیشتر جیغ می‌کشند، سر و صدای زیادی برپا می‌کنند و اگر به خواسته‌ی خود نرسند اقدام به خرابکاری‌های بیشتری می‌نمایند. از این رو، با آرامش و توجه می‌توانید این رفتارها را کنترل کنید و مانند یک دوست در کنار طوطی خود بمانید.

انواع طوطی کاکادو

همانطور که پیشتر ذکر کردیم، طوطی کاکادو دارای گونه‌های مختلفی است. در این قسمت به معرفی و تحلیل برخی از مشهورترین گونه‌های کاکادو می‌پردازیم.

کاکادو تاج سولفوری: کاکادو تاج سولفوری، یا به عبارتی کاکادو تاج زرد یکی از معروف‌ترین گونه‌های این پرنده می‌باشد. وزن آن به طور متوسط ۳۰۸ الی ۳۸۰ گرم می‌باشد و در حدود ۳۳ سانتی متر طول دارد. همانطور که از نام این گونه مشخص است، کاکلی زرد رنگ دارد. بدن او سفید بوده و منقاری به رنگ مشکی دارد.

کاکادو کورلا کوچک: کاکادو کورلا کوچک، با نام‌های دیگری همچون کورلا، کورلا دمپر، کاکادو چشم آبی، کورلا منقار کوچک و کاکادو چشم برهنه نیز شناخته می‌شود. وزن آن به طور متوسط ۳۵۰ تا ۵۳۰ گرم است و تقریبا ۳۳ سانتی متر طول دارد. این پرنده‌ی بانمک، یک منقار طوسی دارد و یک هاله‌ی آبی و طوسی دور چشمانش را پوشانده است. به طور معمول، نگهداری این طوطی برای اشخاصی که فضای کافی ندارند مناسب است.

کاکادو تاج لیمویی: طوطی کاکادو تاج لیمویی، با نام علمی Cacatua sulphurea citrinocristata چشمانی به رنگ قهوه‌ای و یا مشکی دارد، که دور آن‌ها را یک حلقه‌ی نارنجی فراگرفته است. منقار این پرنده خاکستری رنگ بوده و جثه‌ی متوسطی دارد. این گونه، از هم نشینی با صاحب خود بسیار محظوظ می‌شود و در عین بازیگوش و کنجکاو بودن، نسبت به دیگر گونه‌ها ساکت‌تر است. اما، همچنان یک طوطی خوش مشرب و اجتماعی به شمار می‌آید.

کاکادو سیاه نخلی پالم: شاید بتوان کاکادو سیاه نخلی پالم را یکی از عجیب‌ترین و جذاب‌ترین گونه‌های طوطی کاکادو دانست. اندازه‌ی این طوطی سان در حدود ۵۵ الی ۶۰ سانتی متر می‌باشد و حدود یک کیلوگرم وزن دارد. آنچه که این پرنده را نسبت به دیگر گونه‌های متفاوت می‌سازد، ظاهر منحصر به فرد آن است. بدن این پرنده دودی رنگ بوده و بخش زیرین چشمان او فاقد پر و به رنگ قرمز می‌باشد. زمانی که طوطی، دچار فوران احساساتی مثل هیجان و یا ترس می‌شود، این بخش به رنگ نارنجی و یا سرخابی تغییر می‌یابد. اهلی کردن و اهلی نگه داشتن این پرنده کاری دشوار و نیازمند تجربه است.

کاکادو ملوکان: کاکادو ملوکان، که بسیاری از افراد آن را به نام کاکادو تاج گلبهی می‌شناسند، یک پرنده‌ی فوق العاده با احساس می‌باشد و با صاحب خود رابطه‌ی عاطفی عمیق‌تری نسبت به دیگر گونه‌ها برقرار می‌کند. این طوطی سان دوست داشتنی، جثه‌ای با پرهای سفید رنگ داشته و منقاری به رنگ مشکی دارد. همچنین، کاکل آن به رنگ گلبهی و یا صورتی خودنمایی می‌کند.

کاکادو چتری: طوطی کاکادو چتری با نام کاکادو سفید نیز شهرت دارد. نام علمی این پرنده Cacatua alba بوده و خاستگاه آن به جزایر اندونزی بر می‌گردد. طوطی‌های ماده‌ی این گونه در حدود ۴۰۰ گرم و پرندگان نر آن حدود ۸۰۰ گرم وزن دارند. طول بدن این گونه، به طور متوسط ۴۶ سانتی متر است و عمر او ۴۰ تا ۶۰ سال تخمین زده شده است. کاکل این طوطی، به صورت نیم دایره، همچون یک چتر روی سر او واقع شده است. به همین علت، نام کاکادو چتری را به او داده اند.

توصیه می‌شود، اگر قصد خرید کاکادو چتری را دارید، آن را از سنین پایین به منزل بیاورید. بدین ترتیب، با یک تربیت اصولی و رفتاری محبت آمیز، می‌توانید او را تحت آموزش قرار دهید. چرا که، این پرنده از پتانسیل تقلید بالایی برخوردار می‌باشد.

کاکادو منقار دراز: همانطور که از نام این طوطی مشخص می‌باشد، منقاری بلند دارد، که توسط آن ریشه و دانه‌ها را از دل خاک استخراج می‌کند. این پرنده، بال و پری به رنگ سفید دارد و پیشانی او تقریبا صورتی رنگ می‌باشد. عرض بدن این پرنده، با احتساب بال‌های باز ۸۰ الی ۹۰ سانتی متر بوده و طول بدن آن ۳۸ الی ۴۲ سانتی متر می‌باشد. به طور متوسط وزن این کاکادو در حدود ۵۷۰ گرم تخمین زده شده است. از لحاظ رفتاری، کاکادو منقار دراز بسیار علاقمند است تا در کنار صاحب خود باشد و با او به بازی بپردازد.

کاکادو گالا: طوطی کاکادو گالا، یک پرنده شجاع و جسور می‌باشد، که با نام کاکادو سینه سرخ نیز شناخته می‌شود. طول بدن این پرنده ۳۲ سانتی متر است و وزن او در حدود ۲۷۰ تا ۴۰۰ گرم می‌باشد.

کاکادو گالا را از لحاظ رفتاری، می‌توان پرنده‌ای غیر قابل پیش بینی دانست. چرا که، این حیوان پتانسیل آموزش پذیریِ کمتری دارد و نمی‌توان روی قابلیت تقلید صدای او حساب باز کرد. از طرفی، بازیگوشی و شیطنت‌های این پرنده، او را تبدیل به یک طوطی دوست داشتنی کرده است. ماکزیمم عمر کاکادو گالا در حدود ۸۰ سال می‌باشد.

کاکادو گوفین: کاکادو گوفین را می‌توان در سه کلمه توصیف نمود: اجتماعی، باهوش و موذی. این گونه، نیاز به توجه شایانی از سمت صاحب خود دارد. در غیر این صورت دچار معضلات رفتاری شده و روحیه‌ی موذیِ او بر دیگر ویژگی‌هایش غالب می‌شود. از این رو، نیاز به یک صاحب با تجربه دارد.

طول بدن این طوطی در حدود ۳۰ سانتی متر بوده و ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم وزن دارد. رنگ پرهای آن معمولا به رنگ سفید است. اما، گاهی اوقات رگه‌هایی از رنگ صورتی نیز در میان پرهای این پرنده خودنمایی می‌کند. طوطی کاکادو گوفین، استعداد ویژه‌ای در تقلید صدا ندارد. اما، با این وجود گاهی اوقات شما را شوک زده می‌کند.

رژیم غذایی طوطی کاکادو

رژیم غذای طوطی‌های کاکادو، بسیار متنوع می‌باشد. این پرندگان ذاتا در طبیعت، میان جمعیت‌های بزرگ زندگی می‌کنند. از این رو، تنها دانه و یا میوه نمی‌خورند. گاهی اوقات این موضوع، می‌تواند جان این پرندگان را به خطر اندازد. چرا که، با حمله به مزارع، موجب برانگیختن خشم کشاورزان می‌شوند.

اگر از یک طوطی کاکادو نگهداری می‌کنید، باید بیشتر با نوع تغذیه‌ی این پرنده آشنا شوید. میوه و سبزیجات، فاکتورهای مهمی در رژیم غذایی کاکادوها می‌باشند. اما، قطعا کافی نبوده و می‌بایست از خوراکی‌های دیگری هم بهره گرفت.

سیب، توت سیاه، انجیر، کیوی، خربزه، نارنگی، آناناس، انار، موز، گیلاس، انگور، انبه، هلوی رسیده، پاپایا، گلابی و آلو از جمله میوه‌های تازه‌ای هستند، که بسیار برای سلامت و تامین نیازهای غذایی این پرندگان مفید می‌باشند. اما، می‌بایست دقت کنید که حیوان در مصرف آن‌ها زیاده روی نکند. به طور مثال، توصیه می‌شود موز، انگور و انبه به دلیل داشتن میزان قند بالا، تنها گاهی اوقات در اختیار پرنده قرار داده شوند.

طوطی کاکادو، علاوه بر میوه‌های تازه می‌بایست میوه‌های خشکی نظیر: انجیر، کشمش و خرما نیز در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشد. اما، به شرطی که این خشکبار را به خوبی بشویید، اطمینان داشته باشید که عاری از هرگونه مواد افزودنی و نگهدارنده باشند و همچنین، یک شب آن‌ها را در آب خیسانده و سپس به پرنده بدهید.

مهره کاج، بادام، فندق، گردو و مهره سدر نیز، از جمله آجیل‌هایی هستند که، کاکادو علاقه‌ی بسیار زیادی به آن‌ها دارد. همچنین، می‌توانید سبزیجات تازه‌ای مانند: کلم بروکلی، گل کلم، کدو، لوبیا سبز، نخود فرنگی، کدو تنبل پخته، ذرت شیرین، گوجه فرنگی، یونجه، هویج، کرفس، خیار، کلم پیچ، فلفل شیرین، اسفناج، جوانه، برگ چغندر و شاهی را در رژیم غذایی این طوطی سان خوش خوراک، بگنجانید.

علاوه بر موارد بالا، پکیج‌های غذایی مخصوصی نیز برای این پرندگان تولید و عرضه شده است، که مجموعه‌ای از خوراک‌های مورد نیاز طوطی کاکادو می‌باشند. اما، در کنار آن‌ها، همچنان می‌بایست خوراکی‌های دیگری هم به این طوطی بدهید.

نکته‌ی بسیار مهمی که در رژیم غذایی طوطی‌های کاکادو وجود دارد؛ این است که، هرگز نباید شیرینی، کیک، الکل، چیپس، قارچ و آووکادو را در اختیار این حیوان قرار دهید. اگر ساعاتی پرنده را در فضای خانه آزاد گذاشتید، حتما دقت نمایید، تا این اقلام در دید و دسترس او نباشند. در غیر این صورت جان طوطی در خطر خواهد بود.

برخی از گونه‌های کاکادو، مثل کاکادو گالا به شدت مستعد چاقی هستند. از این رو، می‌بایست میزان کمتری دانه برای او اختصاص دهید. همچنین، توصیه می‌شود سنگ کلسیم را در قفس این حیوان قرار ندهید، زیرا با توجه به روحیه‌ی خرابکاری این پرنده، سنگ در اندک زمانی منهدم خواهد شد. در نتیجه، کافی است تنها کمی پودر سنگ کلسیم را، هفته‌ای یکبار روی غذای او بریزید.

اصول نگهداری از طوطی کاکادو

به منظور مراقبت و نگهداری از طوطی کاکادو، لازم است یک قفس بزرگ و عریض برای او تهیه نمایید تا پرنده بتواند به راحتی در آن حرکت کند. همچنین، قفسی از جنس استیل و یا آهن رنگ نشده، بهترین گزینه برای کاکادو می‌باشد. علاوه بر آن، قفس این پرنده را به نشیمنگاه‌هایی مستحکم از جنس چوب طبیعی و با اندازه و ارتفاع‌های گوناگون مجهز کنید تا بتواند به راحتی در میان آن‌ها جا به جا شود.

هر آنچه، قفس این طوطی در ارتفاع بیشتری از سطح زمین واقع شود، به همان اندازه احساس امنیت بیشتری خواهد داشت. از سویی دیگر، این ارتفاع نباید به گونه‌ای باشد مانع دید پرنده شود. از آنجایی که، کاکادوها پرندگانی اجتماعی هستند، دوست دارند رفت و آمدها را ببینند و در محیطی شلوغ باشند.

زمانی که طوطی کاکادو را به منزل آوردید، او را همچون اعضای خانواده‌ی خود بدانید. به او محبت کنید و با بی‌توجهی پرنده آزاد ندهید. این طوطی، می‌بایست اسباب بازی‌های فکری و متنوعی داشته باشد. چرا که، به شدت به حل چالش‌های ذهنی علاقمند است. از این رو، می‌توانید یک اسباب بازی جدید برای او بخرید و زمانی که کار خوبی انجام می‌دهد یا دست از خرابکاری می‌کشد، بلافاصله اسباب بازی را به او بدهید. از این رو، ذهن این پرنده میان جایزه و کار درست ارتباط برقرار می‌کند. در رابطه با غذای مورد علاقه‌ی او هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

بیماری‌های طوطی کاکادو

طوطی کاکادو، همچون هر حیوان دیگری در معرض بیماری‌ها و یا اختلالات رفتاری خاصی قرار دارد. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

لیپوماس: لیپوماس، زمانی بروز پیدا می‌کند که در که در بخش زیرین شکم طوطی، تومورهای خوش خیم چربی به وجود آیند. این تومورها، تقریبا در کلیه‌ی کاکادوها دیده شده و کشنده نیستند؛ اما، در صورت بزرگ شدن و ایجاد زخم باید تحت درمان قرار بگیرند.

بیماری منقار و پر: یکی از بیماری‌های شایع در طوطی‌های کاکادو، بیماری ویروسی منقار و پر می‌باشد. هدف ویروسِ مرتبط با این بیماری، سیستم ایمنی بدن طوطی است، که موجب شکنندگی منقار او و ابتلا به عفونت‌های مختلف می‌گردد. متاسفانه تا به امروز درمان قطعی این بیماری یافت نشده است.

Bumble foot: منشا Bumble foot، یا به عبارتی دمل چرکی، اغلب‌عدم رعایت بهداشتِ پرنده می‌باشد. به صورتی که دمل‌های سفتی در بخش زیرین پای پرنده ایجاد می‌شود و موجب درد و ناراحتی او می‌گردد. این مشکل، با مراجعه‌ی به موقع به دامپزشک قابل درمان می‌باشد و با آنتی بیوتیک و مصرف ویتامین آ برطرف می‌شود. اما در موارد حادتر، احتمال نیاز به جراحی و یا قطع پای پرنده وجود دارد.

پرکنی: تقریبا می‌توان گفت، پرکنی یک بیماری شایع در کلیه‌ی پرندگان خانگی می‌باشد. این مشکل، می‌تواند ناشی از کرم، شپش، آسپرژیلوس و عفونت‌های مختلف باشد. اما، از طرفی به دلیل کم توجهی و پرخاشگری نسبت به حیوان نیز بروز می‌کند. از این رو، باید در بازه‌های زمانی مشخص پرنده را برای چکاپ نزد دامپزشک برد.

اضافه وزن: میزان چربی بالا در رژیم غذایی طوطی کاکادو، منجر به بروز اضافه وزن در این پرنده می‌گردد. چه بسا، برخی از گونه‌های این پرنده بیش از بقیه‌ی آن‌ها مستعد چاقی هستند و متعاقبا چاقی برای سلامت آن‌ها خطرات بیشتری دارد. اضافه وزن در این پرندگان، منجر به اختلالات تنفسی، مشکلات مفصلی، پانکراتیت، دیابت و بیماری‌های قلبی می‌گردد. در نتیجه علاوه بر کنترل رژیم غذایی این حیوان، باید به او اجازه دهید تا ساعاتی را در روز بیرون از قفس به جست وخیز بپردازد.

کبد چرب: منشا اصلی بیماری کبد چرب، همان چاقی یا اضافه وزن در این پرنده می‌باشد. انرژیِ اضافی حاصل از خوراک بیش از اندازه، تبدیل به چربی در کبد شده و در موارد حاد موجب از دست رفتن جان طوطی می‌گردد.

جمع‌بندی

طوطی کاکادو، درست همچون دیگر حیوانات خانگی نیاز به توجه و رسیدگی دارد. بنابراین، اگر در وهله‌ی اول جذب ظاهر زیبای این پرنده شدید؛ در نظر داشته باشید، که با خرید و یا پذیرش سرپرستی این طوطی سانِ بازیگوش مسئولیت‌هایی نیز، بر دوش شما قرار می‌گیرد.

از این رو، پیش از اقدام به خرید از سبک زندگی و شرایط نگهداری طوطی کاکادو، اطلاع کسب نمایید. چرا که، بعد از مدتی شما و طوطی دچار وابستگی عاطفی خواهید شد و جدایی برای هر دو امری سخت و طاقت فرسا می‌باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *